Министерският съвет прие актуализация на бюджета на дигитално заседание късно тази вечер, за да осъществи мярката 60/40, която предвижда подкрепа на бизнеса, засегнат от кризата с разпространението на коронавируса. Актуализацията още утре ще бъде внесена в Народноро субрание за гласуване, но повече яснота ще внесе финансовият министър Горанов на брифинг веднага след този на оперативния щаб във вторник сутринта.
Освен актуализацията на бюджета, кабинетът прие и промени в Правилника за прилагане на Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство.
Правителството одобри проект на Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2020 година. Необходимостта от изготвяне на законопроекта произтича от очертаващата се невъзможност да бъдат постигнати заложените фискални цели с разчетите към ЗДБРБ за 2020 година. Причините за това са, от една страна, необходимост от осигуряване на допълнителни разходи в изпълнение на Закона за мерките и действията по време на действието на извънредното положение и, от друга страна, прогнозираното към момента влошаване на параметри на приходите по бюджета.
От фискална гледна точка България се намира в добра кондиция на прага на извънредната ситуация, предизвикана от разпространението на заразата с COVID-19. Дисциплинираната и последователна политика за поддържане на положително или близко до балансирано салдо през последните години позволи да бъдат запазени буферите във фискалния резерв. Параметрите по изпълнението на бюджета към момента на обявяване на ситуацията на извънредно положение в България по консолидираната фискална програма са добри и се отчита текущо превишение на приходите над разходите. Това обаче е само моментното състояние на фиска на прага на настоящата безпрецедентна криза.
Разработените базов и алтернативни сценарии на развитие на макроикономическите индикатори в годишен план очертават сериозно изоставане при основните данъци и осигурителни вноски спрямо планираните параметри с разчетите към ЗДБРБ за 2020 година. Причините за прогнозираното неизпълнение на приходите са комплексни – външни и вътрешни фактори – като те ще допринесат за намаляване на вътрешното потребление, свиване на износа и вноса, по-ниска от планираната заетост, промени в допусканията за цената на суровия петрол и курса на щатския долар и др. Разчетите при изготвения базов сценарий очертават неизпълнение на годишните прогнози по приходите в общ размер на около 2,44 млрд. лв., като ще бъдат засегнати основните данъци – ДДС, акцизи, корпоративни данъци, ДДФЛ, социално-осигурителни вноски и др. Размерите на очакваното негативно отклонение на разчетите по приходите налагат актуализацията на годишната цел по отношение на бюджетното салдо за 2020 г., като се предлага то да бъде дефицит в размер на 3,5 млрд. лв. (2,9 % от прогнозния БВП).
Освен неотложните разходи по превенция на разпространението на COVID-19, приоритет са и мерките за подкрепа на икономиката и заетите. За запазване на работните места в страната правителството предложи и след обсъждане в Съвета за тристранно сътрудничество бе приета т. нар. мярка „60/40“, състояща се в поемане от страна на държавата на 60 на сто от осигурителният доход на заетите в предприятия, чийто бизнес е пострадал в най-голяма степен от въведените извънредни мерки за овладяване разпространението на заразата от корона вирус. За обезпечаване на необходимия ресурс по бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО) за фонд „Безработица“ се предлага увеличаване на трансфера от държавния бюджет за бюджета на ДОО в размер на 1,43 млрд. лв., в т.ч. 1 млрд. лв. за допълнителни разходи и 430 млн. лв. за компенсиране на очаквано неизпълнение на приходите по бюджета на ДОО.
Във връзка с обявеното извънредно положение и планираните от правителството мерки за подпомагане на икономиката, е предвидена допълнителна възможност за издаване на държавни гаранции по заемни споразумения за финансиране на Българската банка за развитие в размер до 700 млн. лева.
В контекста на предлаганото увеличаване на дефицита (3,5 млрд. лв.) и осигуряването на допълнителен капитал за ББР (700 млн. лв.), което общо възлиза на 4,2 млрд. лв., както и за гарантирането на достатъчно ликвидни фискални буфери в случай на по-негативен от очаквания сценарий, се предлага увеличаването на лимита за поемане на нов държавен дълг по чл. 68, ал. 1 от ЗДБРБ за 2020 г., като текстът „2,2 млрд. лв.“ се заменя с „10 млрд. лв“. В тази връзка е и предвидено увеличаване на разходите за лихви по държавния бюджет в размер на 70 млн. лева.
На извънредното заседание правителството прие също така изменения и допълнения на Правилника за прилагане на Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателно производство. Промените се налагат във връзка с влезналите в сила на 7 февруари 2020 г. нови разпоредби на Закона за съдебната власт в преходните и заключителни разпоредби, относно правомощията на Бюрото по защита при главния прокурор.
С проекта на нормативния акт се дава възможност директорът на Бюрото да бъде подпомаган при изпълнението на функциите му от повече от един заместник-директор в зависимост от длъжностното разписание на служителите в структурите. Директорът на Бюрото по защита при главния прокурор ще организира охраната на прокурори и следователи, застрашени във връзка с изпълнение на служебните им задължения.