На 10 януари българският транспортен бизнес организира протест в Брюксел. Това се случва за първи път. Следващите дни и седмици ще бъдат ключови за сектора в България, заяви изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев след проведена среща във връзка с поправките в пакта за мобилност. Той заяви, че протестът е „национална кауза и интерес“, но е публична тайна, че всъщност най-недоволни от промените, предвидени в проекта „Макрон“, са предимно собственицете на фирмите за превоз, докато обикновените шофьори биха предпочели да работят при по-човешки условия, за които да плащат работодателите им.
С два чартърни полета сутринта на 10 януари ще отлетят за Брюксел 360 шофьори, организирани от Съюза на международните превозвачи у нас, за да участват в протеста на пл. „Люксембург“. Арабаджиев отказа да разкрие как точно ще премине протестът, както и колко български фирми ще присъстват на площада.
„Всички сме единодушни, че това е национална кауза и интерес. С общи усилия трябва да не допуснем тези протекционистки, лобистки текстове да унищожат един от най-работещите бизнеси в страната“ – каза той.
Браншът бил убеден, че с измененията в пакета няма никакъв социален ефект за водача – на всеки три или четири седмици, както е записано, да се връщат в „експлоатационния център на превозвача по страната на регистрация“. Това означава, че нашите превозвачи трябва да се приберат до България, независимо, че фирмата може да има бази в Европа.
Друг текст, срещу който протестират нашите фирми, е „равно заплащане за един и същи труд, на едно и също място“. Това означава шофьор, който е от определена държава да получава минималната ставка за съответната страна. Трудно е обаче да се повярва, че има шофьори, които биха се възпротивиле на това.
В Брюксел ще бъдат само тежкотоварни превозвачи, автобусите няма да се включват в протеста, но изцяло подкрепят колегите си. Браншът е в готовност всеки един момент да излезе на улицата, когато се наложи, заяви председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова, която също е убедена, че промените в пакта ще доведат до срив в приходите на икономиката ни.
Държавата твърдо застава зад протеста на българските тежкотоварни превозвачи на 10 януари в Брюксел, заяви транспортният министър Росен Желязков след проведената среща с бранша.
„Нашата цел е или постигаме нашите цели или блокираме законодателните предложения в пакта за мобилност, който предстои да се разгледа в транспортната комисия на ЕП – категоричен е министърът – Даваме си сметка, че имаме неясно мнозинство в парламента, което трябва да бъде информирано за последиците. Законодателните промени ще разделят Европа, въвеждат се протекционистки интереси, които лавинообразно след транспортния сектор ще се разраснат и в други сектори на европейската икономика. Текстовете нарушават основните закони на Европейския съюз.“
Евродепутатът Андрей Новаков заяви, че се подготвят алтернативни текстове в промените в европейското законодателство. С тях българските евродепутати оспорват идеята шофьорите да се връщат на две седмици в България, както предложението да се забрани на шофьорите да спят в кабината на камионите.
От бранша са категорични, че това няма да е единственият протест и ще има още следващите дни, които, според превозвачите, са ключови за българския транспортен бизнес.