Проектите за нова бронирана машина и изтребители влизат в дневния ред на Министерски съвет на 9 май, заяви на брифинг вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов. Той обясни, че сутринта е имало среща при премиера Борисов относно двата проекта за модернизация на българската армия, последвана от среща в Министерство на финансите. Единият проект е на стойност 1,220 млрд. лв., а другият е 1,5 млрд. лв.
„По отношение на изтребителите направихме промяна. В предишния проект, който беше гласуван за 2016 г., се говореше за 8 самолета. Ние сме записали в новия проект минимум 8 самолета. Има опция в преговорите те да са 8,9,10 – каза военният министър – Основната ни амбиция е да снабдим българската авиация с нови изтребители, за да може да изпълняваме основните си ангажименти“.
Каракачанов препотвърди решението да се продължи с ремонта на демодираната авиационна техника, с която армията разполага сега.
„Наред с това, казвам го за пореден път, ще продължим да поддържаме и съществуващата авиационна техника. Към момента имаме договор без посредници с „РСК МиГ“ за поддръжка на „МиГ-овете“. Хеликоптерите „Ми-17″: в момента имаме един такъв хеликоптер, с който участваме в погасяването на пожари освен у нас, а и на териториите на съседни държави, нашата амбиция е да вдигнем още един такъв хеликоптер“ – заяви министърът
„Кугър“ – ите са друг проблем, отбеляза Каракачанов. По думите му ще се мисли дали е възможно „поне два от тях да позиционираме за медицински цели“. Единият щял да е на разложение в Северна, другият – в Южна България.
Красимир Каракачанов уточни, че единият от двата проекта – този за бронираната машина, включва изцяло нови военни машини, които ще се сглобяват в България, за което ще бъдат използвани всички възможности на българската военна промишленост. Когато се сглобяват в България могат да участват и други български фирми, които да печелят от това, което води и до нови работни места. Освен това поддръжката ще се извършва в България, посочи той.
„Самолетите няма как да ги сглобяваме в България за съжаление. Може би и това ще се случи един ден, но е задължително поддръжката на авиационната техника да става в България. В проекта за инвестиционен разход сме записали, че от всяка една от фирмите, които са проявили интерес на първия конкурс, а и след това, ако проектът мине през НС, ще изпратим запитваме за машини втора ръка и за нови машини. Приоритетно е новата машина и цената на машината“, каза военният министър.
Той коментира, че се надявал и СААБ /производител на изтребителите „Грипен“/ да бъде една от фирмите, които ще участват.
Финансовият министър Владислав Горанов направи коментар по темата, че „военните предпочитат нови играчки“, като заяви, че „независимо от натиска на натовките партньори“ управляващите сматат, че първо трябва да оползотворят ресурса на наличната техника в България. По думите му ние имаме достатъчно „ново съветско въоръжение“ /?/, което да поддържаме в бойна готовност до изтичане на ресурса му, което е много по-евтино от закупуването на съвременно такова.
Тази гледна точка е интересна, като се има предвид, че самолетите „МиГ-29“, които са най-съвременните ни изтребители, са разработка от 70-те години на миналия век и са постъпили на въоръжение в СССР преди 35 години, през 1983. Съветският съюз пък се разпадна в края на 1991 година.