Незабравими горещини в Япония ограничиха производството на матча (прах от фино смлени листа на специално отгледан зелен чай), което доведе до затруднения с доставките и историческо покачване на цените, сигнализираха фермери и представители на сектора пред Ройтерс.
Регионът Киото, където се произвеждат около 25% от японския тенча — стеблените листа, сушени и смлени на матча — беше засегнат от изключително високи температури миналото лято, което увеличи слабото количество продукция от април-май.
Масахиро Йошида, земеделец от шестото поколение, съобщи, че е успял да прибере едва 1,5 тона тенча тази година, което е с 25% по-малко от обичайната му реколта от два тона. „Лятото миналата година беше толкова горещо, че увреди храстите, затова не можахме да съберем толкова много чайни листа,“ разказа той пред Ройтерс от своя магазин в Уджи, на юг от Киото.
Глобалното търсене на матча се увеличи в последните години, подтикнато от милениумите и поколението Z, които търсят по-здравословни опции, като заведения по целия свят предлагат матча лате, смутита и десерти.
Фино смленият чай е известен със своите антиоксидантни свойства и по-високото съдържание на кофеин в сравнение с другите зелени чайове. Популярността му в социалните мрежи миналата есен допринесе за ускоряване на търсенето, заставяйки някои търговци на едро, като базираната в Сингапур компания “Тилайф” (Tealife), да наложат ограничения при продажбата.
Юки Ишии, основател на “Тилайф”, сподели, че интересът към матча от неговите клиенти е скочил десетократно през миналата година и все още продължава да расте, дори при намаляващото количество, идващо от Япония. „Постоянно съм с дефицит,“ добави той. Япония е произвела 5,336 тона тенча през 2024 г., според Японската асоциация за производство на чай, което е почти 2.7 пъти увеличение спрямо количествата преди десет години, тъй като все повече фермери се ориентират към тази култура.
Асоциацията прогнозира по-нисък добив на матча за текущата година. „Мисля, че много хора се надяваха на впечатляващи печалби от реколтата, за да смекчат недостига, но не изглежда като че ли това ще се случи,“ каза Марк Фалзон, който закупува чай от фермери в Уджи за своята мелничарска компания в Ню Джърси.
Износът на зелен чай от Япония, включително матча, се е увеличил с 25% по стойност, достигайки 36,4 милиарда японски йени (252 милиона долара) през 2024 г., главно заради нарастващото търсене на прахообразни чайове, според данни на Министерството на земеделието, горите и рибарството. По обем, износът на зелен чай е нараснал с 16%.
Цените на тенча достигнаха нови рекорди, като на търг в Киото през май се покачи цената до 8235 японски йени (около 57 долара) на килограм, което е увеличение от 170% в сравнение с предишната година и значително надминава предишния рекорд от 4,862 японски йени, поставен през 2016 г., според Глобалната асоциация на японския чай. Японските производители се опитват да увеличат производството на матча, но това няма да реши текущия недостиг, тъй като новосъздадените насаждения ще отнемат повече от пет години, преди да са готови за прибиране, посочи Фалзон. „Предполагам, че ще видим още по-рязко повишаване на цените.“