Окръжната прокуратура във Варна е назначила проверка, която трябва да установи умишлено ли е направен ремонт на пътния участък край Аксаково дни след катастрофата с кола на НСО, при която загина възрастен мъж, а съпругата му е в тежко състояние. Кирил Петков е пътувал със специализирания автомобил, но не е пострадал.
От фирмата изпълнител заявиха пред БНТ, че преасфалтирането на отсечката е направено по график, съгласуван с Областното пътно управление във Варна още в началото на месеца. Според експерти обаче преасфалтирането е променило следите след катастрофата.
Заради неочаквания ремонт премиерът Димитър Главчев поиска спешна проверка, а министърът на регионалното развитие Виолета Коритарова уволни директора на пътното управление във Варна Явор Пасев и началника на отдел „Инвестиционно-ремонтни дейности“ Севдалина Казълова.
Фирмата, която има договор за поддръжка на пътя Варна-Добрич, е получила задание за ремонт от Областното пътно управление.
„Конкретното задание е получено на 7 май. Изходящият номер е от 2 май, но с оглед на празниците започнахме действия от 8 май. Направен е график по дни и по дати, заяви инж. Методи Иванов, представител на фирмата изпълнител.
„Малко е странно, че точно след инцидента. Не знам кога са им нарядите, но се асфалтира, където е станала катастрофата“, коментира Ивайло Желязков от Европейски център за транспортни политики.
От фирмата твърдят, че не са получили информация за това, че на въпросния участък все още текат следствени действия.
„При нас в съдружението не е получавана информация, изрично указание от ОПУ- Варна – да спираме или да прекратяваме дейностите по възлагането за съответния месец“, категоричен е инж. Методи Иванов, представител на фирмата изпълнител.
От Агенция “ Пътна инфраструктура” отказаха коментар.
Според експерти преасфалтирането на участъка е променило следите след катастрофата. А това означавна, че данните, събрани от повторните огледи, могат да бъдат оспорени в съда.
Шофьори, които минават често по тази отсечка, казват, че асфалтът там е в добро състояние и не е имало нужда от ремонт.
„Когато получим възлагане от ОПУ Варна, представител на фирмата и на ОПУ минават по съответния път и се обозначават компрометирани участъци. Ние изцяло зависим от възлагането на ОПУ-Варна и техните решения“, обяснява инж. Методи Иванов,представител на фирмата изпълнител.
Според пътни експерти, участъкът е опасен и създава предпоставки за други катастрофи. „Техническото състояние на пострадалия автомобил – бил е със стари гуми. Няма видимост, защото храстите пречат. Автомобилът на НСО се е движил с много висока скорост – 150-160 км в час. Това са причините за катастрофата“, смята Ивайло Желязков от Европейски център за транспортни политики.
Той добави, че тежестта на автомобила на НСО е два пъти над тази на автомобила на жертвата. Колата на НСО – с товара и пътниците, тежи около 3 тона, а пострадалото возило, със собствено тегло 1200, а с пасажерите – 1400 кг., посочи експертът. По думите му при скорост 60-80 км/ч вторият автомобил няма как да е смачкан до неузнаваемост.
Желязков изключва възможността загиналият да не е спрял на знак „Стоп“, но каза, че гумите на 30-годишната кола са били стари и колата се е завъртяла.