Очаква се спасителите да приключат усилията си за намиране на телата на жертвите от челния сблъсък на два влака в Централна Гърция. На този фон гневът заради смъртоносната катастрофа расте.
Три дни след като пътническият влак, пътуващ за Солун, се блъсна в насрещно движещ се товарен влак край град Темпе, при което загинаха най-малко 57 души, операцията по издирване на изчезналите пътници вероятно ще приключи, заявиха официални лица.
„Кранове преместиха [първите] два вагона, улеснявайки издирването“, заяви говорителят на пожарната команда Василис Ватракоянис., предаде „The Guardian“. „Предполага се, че операцията [скоро] ще бъде завършена“.
По-рано властите обявиха, че 56 души са останали в неизвестност през дните, изминали от катастрофата. Високоскоростният влак превозваше повече от 350 пътници, когато избухна в пламъци, преди да бъде изхвърлен от релсите и да падне в дефиле на повече от 320 км северно от Атина.
С намаляването на надеждите за намиране на живи или мъртви, вниманието се насочи към връщането на останките на жертвите на семействата. В петък официални лица заявиха, че с помощта на роднини, които са дали ДНК проби, са идентифицирани 54 жертви, но че силата на сблъсъка е била такава, че процесът е отнел повече време от очакваното. При температури, надхвърлящи 1 300 градуса по Целзий, пътуващите в трите най-засегнати вагона в предната част на влака почти сигурно са били изпепелени, като е оцелял само млад мъж, който е бил опериран многократно.
На криминалистите се наложи да идентифицират жертвите – почти всички студенти – чрез отличителни фактори като татуировки и обеци, съобщават световните агенции.
По разпореждане на здравното министерство телата ще бъдат върнати на роднините в запечатани ковчези „по психологически причини“. В страна, в която семействата често си казват последно сбогом пред отворени ковчези, министерското решение е противоречиво и засилва чувството за колективно страдание.
В петък се отбеляза третият ден на официален траур в Гърция, като знамената се развяват наполовина на Акропола, в музеите и обществените сгради. Но все повече се усеща ярост заради сблъсъка, който се възприема като предотвратим.
Железопътните работници удължиха протестните действия срещу стандартите за безопасност – и по-общо срещу ужасяващите условия в гръцките железници, като се започне от липсата на подходяща сигнализация – а студентите демонстрираха в цялата страна, обещавайки да бъдат „гласът на мъртвите“ и настоявайки за справедливост. В Атина хиляди излязоха по улиците, скандирайки „техните печалби, нашите мъртви“.
Hellenic Train беше сред множеството обществени услуги, приватизирани в разгара на дълговата криза в страната. През 2016 г. тя беше придобита от италианската държавна железопътна група Ferrovie dello Stato (FS) Italiane.
Миналата година компанията откри новата си високоскоростна електрифицирана пътническа влакова линия между Атина и Солун, като на уебсайта си заяви, че при скорост до 250 км/ч влаковете могат да превозват пътници от едната до другата страна за по-малко от четири часа. Във вторник загиналият влак Intercity се е движел по този маршрут, преди да се блъсне с повече от 100 км/ч в насрещния товарен влак, превозващ товари от Солун за Лариса.
През цялата седмица разгневени протестиращи се събираха пред строго охраняваната централа на компанията в гръцката столица. В петък те го направиха отново, крещейки „убийци“ – дума, която демонстрантите изписаха с червен спрей по прозорците на офис сградата.
До настъпването на нощта на площад Синтагма, централния площад на столицата, избухнаха сблъсъци между младежи, които хвърляха камъни, и полицията, която стреляше със сълзотворен газ. Подобни сцени се разиграха и в Солун.
Още международни новини – четете тук.