На снимката: "Пионеринг Спирит" (Pioneering Spirit) най-големият строителен кораб в света, край Ротердам (Дания). Той е собственост на компанията "Олсийс" и ще участва в строителството на "Турски поток".

Четири дни след посещението в Москва на турския президент Реджеп Ердоган, „Газпром“ започна изграждането на морския участък на подводния газопровод „Турски поток“.

Според официалното съобщение проектът, преминаващ отчасти по дъното на Черно море, върви по план и към края на 2019-та той трябва да заработи.

Два кораба на швейцарско-датската компанията „Олсийс“ (Allseas) са ангажирани за полагането на тръбите.

Договорът с „Олсийс“ е от декември миналата година и е за полагане на първата от проектираните 4 тръби с вариант да построи и втората. Такава е и договорката с Анкара – „Турски поток“ да започне само като газопровод за турския пазар, а ако Европейският съюз има интерес да изгради насрещна инфраструктура на своя територия (в Гърция или България), да се добави и втора тръба за нуждите на Южна Европа.

Всяка от тръбите ще бъде с годишен капацитет от почти 16 млрд. куб. м.

Подводният участък е дълъг около 900 км и се простира от Анапа на руския черноморски бряг до турския бряг на около 100 км западно от Истанбул. Максималната дълбочина на полагане на тръбите е 2200 м.

През 2014-та руският президент Владимир Путин изненадващо обяви при посещение в Турция, че се отказва от проекта „Южен поток“, който трябваше да премине през България, и го трансформира в „Турски поток“. Последваха продължителни преговори, в които турската страна обвързваше рарешението за строителство с предоставянето на по-голям обем руски газ на занижени цени.

В крайна сметка, Турция и Русия подписаха съответното междуправителствено споразумение през октомври 2016-та, а Путин го ратифицира през февруари, а през март бяха подготвени нормативната база и графикът за строителство.

Споразумението за „Турски поток“ е с продължителност 30 години с възможност да бъде удължавано с по 5 години след това.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук