Повечето големи автомобилни производители няма да успеят да постигнат поставените от властите в Европейския съюз нови нива на вредни емисии CO2 и ще трябва да платят огромни глоби. Това сочи проучване на консултанската агенция PSA Consulting, цитиран от Automotive News.
Резултатите от изследването показват, че само 3 производителя – Volvo, Toyota и Nissan-Renault ще се вместят в новите изисквания, които влизат в сила през 2021 г. Тогава средните нива на произвежданите автомоили трябва да бъдат 95 гр/км. В момента те са 118 гр/км, като този показател и в сила от 2016 г., пише Automedia.bg.
Това означава, че големи производители като Volkswagen Group, Daimler, Fiat Chrysler Automobiles, PSA, BMW и Ford ще трябва да платят сериозни глоби. PSA Consulting посочва и какви трябва да бъдат те през 2021 г. (виж таблицата). Сумите са посочени в евро, като се изчисляват на броя продадени автомобили.
VW Group: 1,36 млрд.
FCA: 950 млн.
PSA / Opel: 786.7 млн.
BMW: 430 ми
Ford: 307.1 млн.
Hyundai-Kia: 283.1 млн.
Daimler: 126.2 млн.
Самите производители вече реагираха на заплахата и разработват планове за увеличаване на продажбите на хибридни и електрически модели. Проблемът в случая е, че времето е прекалено малко и много малка част от клиентите ще бъдат убедени да преминат към подобни автомобили.
Няколко по-малки компании вече понесоха глоби, след като не успяха да се справят с въведените нови нива на вредни емисии. През 2013 г. Ferrari плати 1 млн. евро, а АвтоВАЗ – 20 000 евро. Две години по-късно Ferarri и Aston Martin бяха глобени по същата причина.
Трябва да се уточни, че 96 гр/км е средното число за цялата промишленост, като то варира в зависимост от произведените автомобили и не е еднакво за отделните компании. Очаква се Volvo, чийто резултат през 2016 г. бе 119 гр/км, след 4 години да постигне 73 гр/км. Шведите вече обявиха, че от 2021 г. спират производството на модели само с двигател с вътрешно горене.
За Toyota също няма да бъде проблем. При японците през миналата година резултатът беше 105.5 гр/км, а след 4 години трябва да е 94.3 гр/км. Подобна е ситуацията и при Renault-Nissan, който е в отлична позиция благодарение на факта, че продава двата ной-популярния електрически модела – Renault Zoe и Nissan Leaf.
Лидерът от 2016 г. – PSA Group, обаче е на път да пропусне целта си с 3 гр/км. Причината са две – французите прекратиха своята хибридна програма, а в същото време закупиха марките Opel и Vauxhall, чиито модели са по-тежки и по-неефективни.