Безплатен градски транспорт и ограничаване движението на старите автомобили са само част от приетите от Столичния общински съвет мерки за справяне с мръсния въздух. Освен това, общинските съветници се съгласиха електромобилите и хибридните автомобили да паркират безплатно. Предвижда се още да бъде въведена скорост от 30 км/ч в някои столични райони.
В актуализираната програма за управление качеството на въздуха до 2020г. е записано, че зам.-кметът по екология Йоана Христова ще се дава отчет за изпълнението на плана на всеки 3 месеца.
„За мен, като кмет на София, това е най-важният документ, по който София ще се развива през следващите години. Наред с темите „Сигурност” и „Здраве” не може да бъде изместена от никоя друга. Темата за чистота на въздуха е най-важната и актуална тема през всичките тези години”, каза след заседанието на СОС кметът на София Йорданка Фандъкова.
Тя добави, че това е една от най-сериозните теми, която засега цялото общество. Столичният кмет обясни, че особено важен е контролът при годишния технически преглед на автомобилите.
„Много важна мярка е много сериозният контрол при годишните технически прегледи на автомобилите“, допълни Фандъкова. „Важно е и продължаването на програмата за енергийна ефективност. Продължаваме с промяна на отоплителните инсталации“, каза още тя.
По думите ѝ, практика в много големи градове е да се ограничава движението на автомобилите, които най-много замърсяват.
„Тази зима беше тежка, особено отоплението и атмосферните условия допринесоха за това да имаме повече дни с превишаване. В същото време обаче всяка зима имаме проблеми, защото голяма част от тях се дължат на отоплението и на атмосферните условия в града. Мерките, които са насочени към промяна на отоплението са важни“, коментира още кметът.
Фандъкова добави, че не очаква големи резултати от безплатния градски транспорт.
„Аз не бих заложила само на тази мярка. Всички знаем, че едва ли всички хора с автомобили ги ползват защото им е платен транспорта. Аз лично не очаквам голям ефект от тази мярка, но сме я заложили, за да можем да я проучим и обсъдим“,
До актуализирането на Програмата за управление на качеството на въздуха се стигна след като тази зима бяха установени завишени нива на фини прахови частици в София. България беше осъдена и от ЕС заради мръсния въздух в страната.