Георги Рачев

Доц. Георги Рачев е климатолог с дългогодишен опит. Той е преподавател в Софийския университет „Св. Климент Охридски” в катедра „Климатология, хидрология и геоморфология“ .

 

Преди дни излезе научен доклад, в който се твърди, че 2016-та е била най-горещата година от 137 години, тоест откакто се води статистика. Какво всъщност се случва на Земята?

Не е само тази публикация, има още много. Интересни са онези публикации за глобалното затопляне, които обясняват неговия негативен характер.

Много важно е да се знае, че глобално затопляне има. Наистина светът се затопля, не само атмосферата, но и океаните повишават своята температура. Този процес се наблюдава от края на 80-те години на миналия век. Миналата година беше най-топлата дори от 2015-та , която до онзи момент държеше рекорда. 2015-та и 2016-та се оказват доста по-топли от една цяла поредица топли години след 2000-та.

Миналата година завърши с температура, по-висока от средностатистическата – с 0,8-0,88 градуса по-топло от нормалното.

Това много ли е или е малко?

Това на пръв поглед не е кой знае колко много – почти 1 градус. Но като имате предвид, че се отнася за цялата Земя, отнася се за системата земна повърхност-атмосфера-океан, това наистина е едно сериозно число, което показва, че планетата отива към затопляне. Големият проблем е доколко човека влияе на това затопляне. Неминуемо ние влагаме твърде много.

Всяка година човечеството добива невероятни количества фосилни горива – въглищата, нефтът и природният газ. Това са въглеводороди, които независимо дали се изгарят, или стават на бензин, или други химически продукти, рано или късно изпращат в атмосферата въглероден диоксид.

Това са около 15 млрд. тона годишно.

Тези 15 млрд. тона фосилни горива дават около 30-35 млрд. тона въглероден диоксид. Една част от него се абсорбира от зелените растения, океаните, но другата част остава в атмосферата. Наистина, спрямо 1 век по-рано, в атмосферата има около 60% повече въглероден диоксид. Оттам идва и парниковият ефект, в резултат на което температурите на земята се повишават.

Спекулации обаче са твърденията, че това е единствено и само негатив. Мога да ви кажа, че повишаването на въглеродния диоксид е само една малка част в общата верига на причинно-следствени връзки.

Никога досега Светът не е бил толкова нахранен, толкова сит. Милиарди хора се хранят пълноценно, повече от един път на ден. Никога гладът не е бил в толкова малки мащаби. Никога детската смъртност, в резултат на глад, не е била толкова малка. Светът тази година ще прибере 2,5 млрд. тона зърно. Това е абсолютен рекорд.

Колкото по-топло става, толкова повече зелените растения се развиват, увеличава се фотосинтезата. Изследвания показват, че увеличаването на въглеродния диоксид води до 10-12% ръст на плодородието.

Става по-топло, става по-зелено, ареалът на редица култури се разширява на север. Има хора, които твърдят, че земята се превръща в пустиня – абсолютно грешно твърдение. Площите на пустините намаляват, защото човекът ги усвоява.

Човекът усвоява все нови и нови територии.

Тези милиарди тона храни се добиват на по-малка реколтирана площ, тоест интензивното земеделие, както и химията, и всички онези култури, които са генномодифицирани, дават своето отражение. Защото на първо място е човекът, а когато един човек е гладен, той е способен на страшно много неща и въобще не мисли за екология, за природа, за Светът като цяло. Той иска да се нахрани! И ще ви изяде.

Определено ние сме създадени да ядем всичко – от месо до всичко, което расте и се движи – тези хора, които са били в Азия, знаят, че няма нещо, което да не се яде. Това е съдбата на човечеството.

Какво е вашето мнение за Парижкото споразумение за климата?

След споразумението от Париж човечеството пое екологията в свои ръце. Целият свят застана зад една кауза – да бъдат намалени въглеродните емисии и те наистина ще бъдат намалени. Пряк резултат е спирането употребата на въглищата – в следващите 20 години, те ще останат в историята, ако не се случи нещо друго – война, например. Въглищата са най-големият замърсител на земята.

След това са двигателите с вътрешно горене. Според мен трудно ще се разделим с тях, по-скоро те ще станат екологични.

Възобновяемите източници на енергия също са налице. Така че човечеството много присърце взе всичко това и се старае да подобри своето бъдеще. Това е абсолютно гарантирано.

Оставаме с убеждението, че хората предприемат действия да опазват околната среда, само когато излезе изследване, в което се твърди, че годините стават все по-топли и като че ли, никой не прави малки крачки в подобряването на живота всеки ден. Така ли е?

Права сте! Това е великата философия на китайците, която залегна в Парижкото споразумение. Аз не приемам много от политиките, които Европейския съюз осъществява, защото те са замислени от чиновници, които живеят в хубави жилища и карат хубави коли. Питате ли ги онези 3 млрд. души, които не знаят дали днес ще могат да се нахранят какво мислят – в Китай, в Индия, в Африка.

Това са милиарди човешки животи.

Идеята на Китай беше такава: няма кой да ти каже как да съкратиш своите емисии. Ти на базата на местните условия, на местната специфика – дали ще се спрат ТЕЦ-овете, дали ще се ограничат колите, дали ще се рециклира – никой не се интересува. Светът се интересува вие да намалите с 30% вредните емисии, а как това ще стане, си е ваша работа.

Какви са проблемите в България?

България има сериозни проблеми. Първият – отоплението през зимата. В студеното полугодие у нас се горят дърва и въглища. Малките градчета през зимата се оказват по-мръсни от София. Тук трябва да се справим, тук трябва да намерим нашето решение. На тези хора трябва да осигурим енергия, ток.

Ние и без това сме на дъното на ЕС по най-евтина електрическа енергия, това трябва да се запази, за да може хората да се отопляват на ток,  а не да се горят въглища, а покрай тях гуменки, пластмаси, автомобилни гуми. Те са по-страшни от въглеродния диоксид, защото са живи въглеводороди, постъпващи в атмосферата.

Друг проблем на България е, че горим нискокачествени въглища.

Третият голям проблем са старите ни коли. Ние имаме ужасно остарял автопарк. Сега, когато Европа възнамерява да забрани дизеловите автомобили, познайте какво ще се случи – всички стари коли на Европа ще дойдат у нас.

Трябва да се ограничи възрастта на колите, стъпка по стъпка.

Иначе няма как да стане по друг начин.

Това са трите проблема на България за опазването на въздуха.

Темата е огромна, защото от това зависи как живеят хората.

За още интервюта, анализи и коментари харесайте страницата ни във Фейсбук.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук