Емил Георгиев по професия е адвокат. Завършил е Юридическия факултет на Университета Виена, където получава магистърска степен по право. Има следдипломна квалификация по международно право на интелектуалната собственост в Университета в Лондон.
Работил е за един от световните технологични концерни, където се е занимавал с консултации в областта на интелектуалната собственост и информационните технологии, както и в сферата на договорния мениджмънт и управлението на риска.
Член е на Инициатива „Правосъдие за всеки“, на Инициативния комитет за адвокатска реформа „ИКАР“, както и на сдружение „Либерални идеи за България и Европа“.
Комитетът на министрите в Съвета на Европа призова българските власти да предприемат възможно най-скоро законодателни инициативи, с които да се ограничат свръхправомощията на главния прокурор у нас. Те дори говорят за промяна в Конституцията, ако се налага, за да се гарантира независимостта на евентуалните разследвания срещу главния прокурор.
ДЕБАТИ.БГ потърси за коментар адвокат Емил Георгиев:
Препоръката от Комитета на министрите към Съвета на Европа е напълно логична и последователна, тъй като дадената препоръка за постигане на истинска отговорност и отчетност на главния прокурор на Република България, е неминуемо свързана с промяна в Конституцията.
Това също така идва да покаже несъстоятелността на предложението, което Министерският съвет гласува на извънредното си заседание в събота.
Не е вярно, че предложението за създаване на нов независим прокурор, който да разследва главния прокурор, отговаря на препоръките на Венецианската комисия. Това се вижда не само от многобройните реакции на именити български журналисти, но и на реакциите на конкретни правозащитни организации: „Правосъдие за всеки”, ИПИ, Български адвокати за права на човека, Българският институт за правни инициативи и т.н.
Всички изразиха много големи резерви, да не кажа, директно отрекоха състоятелността на решението на Министерския съвет.
И сега тази препоръка идва в подкрепа на това критично становище на българки юристи и юридически организации. Това е камък в двора на Министерския съвет и конкретно на министерството на правосъдието.
Досега нямаше политическа воля за провеждането на такава реформа и за промени в Конституцията. Последният опит за реформа беше пропадналият исторически компромис през 2015г. Тогава Христо Иванов подаде оставка като министър на правосъдието, заради провала на съдебната реформа.
Тогава беше последният опит и той беше осуетен, да не кажа – предотвратен. Така наречената прокурорска поправка събра 212 гласа „за” себе си и тези гласове бяха и срещу предложението за реформа.
Това показва, че няма политическа воля за реформа. И ако има политическа воля, тя е за тъкмо обратното – нищо да не се променя, както в структурата на прокуратурата на Република България, а още по-малко с оглед правомощията, отговорностите и отчетността на главния прокурор.
Ако се водим от управляващите политици и са били на власт, независимо дали от ГЕРБ, БСП или други формации, то е ясно, че те подкрепят изказването на първия главен прокурор, избран по новата Конституция – Иван Татарчев, който влезе в историята с изказването си: „Над мен е само Господ”.