VW
"Фолксваген" няма да строи завод в Турция

Доналд Тръмп драсна клечката на търговското противопоставяне между САЩ и ЕС, като покачи митата за внос на стомана и алуминий. Това предизвика ответната реакция на Европа и предупреждението, че ще бъдат нарочени известни американски марки. В отговор, американският президент заяви, че ще държи изкъсо европейската автомобилна индустрия на своя територия.

Часове след туита му : „Търговските войни са интерсни и лесно се печелят“, председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер заяви, че Блокът е готов да отговори със сила, като ограничи вноса на моторите Harley-Davidson, дънките и бърбъна на Levi Strauss.

 

Изказването на Юнкер поставя под заплаха перспективите пред глобалната търговия. Световната търговска организация (СТО) в своя изявление отбеляза, че има опасност от ескалиране на напрежението, а МВФ предупреди, че подобни рестрикции могат да засегнат глобалната икономика и тази на САЩ.

В събота, Тъмп написа в Туитър: „Ако ЕС иска да постави нови бариери и да увеличи и без друго високите мита върху американския бизнес, аз ще въведа данък върху европейските коли, които се продават свободно в САЩ“.

Той си навлече гнева на производители и търговски партньори в Азия и Европа, както и на голяма част от сенаторите републиканци, след като обяви, че митата за внос на стомана ще скочат с 25 на сто, а при алуминия – с 10 процента.

Американският президент ще подпише промяната през тази седмица, след като се уредят формалностите. Секретарят по търговията Уилбър Рос, заяви че новите мита важат за всички страни, а не само за ЕС и така отряза надеждите на Австралия за свободна безмитна търговия.

След като беше оповестено решението на Тръмп за планираните по-високи тарифи,, американските ценни книжа претърпяха загуба от около 1 процент на световните пазари, а  дълговите книжа се сринаха с долара, в резултат на заплахата от търговска война.

Планираните такси, са заради опасенията, че вносът на метали на по-ниска цена ще навреди на американските производители и на националната сигурност. От друга страна, те могат да доведат до рестрикции върху износа на САЩ и по-високи цени за потребителите. И ако практическото въздействие все още изглежда в далечна перспектива, политическият климат на световната търговия се влошава.

Според проучване на инвестиционната банка „Голдман Сакс“ , действията на Тръмп могат да доведат до ответна реакция от страна на други държави и да влошат международните търговски връзки“.

ЕС е готов да реагира срещу определени презокеански марки, за да увеличи натиска върху амариканските политици. Заводите на Harley-Davidson се намират в родния щат Уисконсин на говорителя на Белия дом Пол Райън, а уискито се произвежда от щата Кентъки, откъдето е Мич Макконъл, водачът на мнозинството в Сената. Базираният в Сан Франциско Levi Strauss е със седалище в изнирателния район на Нанси Пелоси, водачът на демократите.

Главният изпълнителен директор на германският концерн Siemens беше първият представител на бизнеса, който разкритикува новата митническа политика. „След голямата данъчна реформа, насочена към създаването на работни места, се проявява лошо отношение към справедливата търговия“, написа Джо Каезър в Туитър. „Лошо за клиентите, лошо за бизнеса и за свободния свят. “

Официалният отговор в Китай, най-големият производител на стомана в света и основната мишена на тарифите, не беше отразен от америнаските медии. Говорителят на Външното министерство на Поднебесната империя Хуа Чунинг каза, че Китай призова САЩ да спазват търговските правила.

Ли Ксичуанг, заместник-председател на Китайската асоциация за желязо и стомана, нарече хода „глупав“.

Китай вече е забранил вноса на житната култура сорго от САЩ и проучва дали да ограничи доставките на соя за страната – действия, които биха могли да навредят на подкрепата на Тръмп в някои земеделски щати. Макар Китай е една от страните вносителки на метали в САЩ, тя беше обвинена, че контролира световните пазари и занижава цените.

Съюзниците на Съединените щати, виждайки заплаха за икономиките си, реагираха с раздразнение и ужас. Някои изразиха идеята, че вносът на метали представлява заплаха за националната сигурност.

„Вносът на стомана и алуминий от Япония, която е съюзник, изобщо не засяга националната сигурност на САЩ“, каза в японският министър на търговията Хирошиге Секо. „Бих искал да съобщя това на САЩ, когато имам възможност.“

Въздействието на мерките зависи и от това кои страни ще бъдат засегнати. Докато не видим окончателния обхват на митата и отговорите на световните търговски партньори, е трудно да се каже, дали сме в началото на търговска война. От друга страна, европейската автомобилна индустрия от 3 години е под прицела на американските власти.

 

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук