Георги Петърнейчев е бил три мандата кмет на град Пещера, два мандата депутат в Народното събрание, областен управител. В коалиционния кабинет на Сергей Станишев Георги Петърнейчев бе назначен за зам.-министър на транспорта. В продължение на 15 години е член на Управителния съвет на АЕБТРИ – Българската асоциация за международни превози и пътищата.
Г-н Петърнейчев, превозвачите обявихте, че на 13 януари излизате на национален протест. Вие не сте съгласни с размера на тол-таксата, който беше одобрен от Министерството на регионалното развитие преди няколко дни. Защо смятате, че тол-таксите са високи и в какво ще се изразява протестът ви?
Основното ни недоволство е свързано с тол-таксата, която беше обявена ненадейно. В продължение на две години се събираше обществен съвет. През това време изписахме тонове хартия, за да даваме предложения, да се аргументираме и се говореше, че ще намерим нормално решение, така че, да бъде поносимо и за превозвачите и за държавата.
Ние не бягаме от плащане на такси, но не можем да плащаме нещо, което е непосилно. Не може увеличението да е 16 пъти за международните превозвачи, а при автобусните – 12. И в същото време, правителството да казва, че увеличението на хляба, например, ще е с 1 стотинка, а на билетите – с 2. Това са неверни неща и безотговорни. Ако това предложението на МРРБ влезе в сила, ще се види, че това не е така.
От години се говори, че тежкотоварните автомобили са основните виновници за лошото състояние на пътищата. Освен това, един автобус превозва десетки хиляди пътници на година, а заплаща винетка от около 1 200 лева, докато един лек автомобил за максимум 4-ма души, плаща 100 лева. Експерти коментират, че с въвеждането на тол-системата ще се постигне някаква справедливост в плащанията. Вие обаче твърдите, че това ще доведе до покачване в цените. Правили ли сте разчети с колко ще се увеличат билетите и стоките?
Едва ли в момента мога да ви кажа с колко, но знам с колко ще се увеличи транспорта заради увеличаването на пътните такси. При товарните превози цената ще скочи 16 пъти. Бяхме говорили това да се случи плавно с годините – 2,3,4 пъти да се увеличи, а догодина с повече, за да видят и превозвачите, и управляващите как ще тръгнат нещата. Всичко това се приемаше и в крайна сметка се предложи на Министерски съвет, това, което си бяха решили те. Пътните такси за пътническите превози също ще се увеличат 12 пъти. Един автобус, пътуващ по маршрута София-Бургас, плащащ месечна винетка около 100 лева. Сега за тези километри, които ще измине за този месец, ще плаща 1 200 лева. 12 пъти повече! Как тогава ще се увеличи с 1 или 2 стотинки билета? Това са неща, които са почти невъзможни. Много фирми ще фалират, а други ще увеличат транспортните разходи, а това ще се увеличи на цялото население.
Ние не бягаме от плащане на такси, но искаме разумно да бъде въведена тази тол-система. Една година да се направят тестове и анализи как работи и тогава, ако трябва, да се увеличи таксата. Това обаче не се взе предвид.
В продължение на месеци бяхме викани в МРРБ да обсъждаме и да се аргументираме. В крайна сметка обаче тихомълком, три дни преди Нова година, беше взето решение, бяха утвърдени таксите. Заради това обявихме тази безсрочна такса.
Каква е цената, която МРРБ утвърди? Имате ли информация какви са цените, които плащат превозвачите в Европа?
В Европа цените са различни, според стандарта. В Чехия, например, тол-таксата се въведе през декември. Обхватът й ще бъде 7% от цялата пътна мрежа или само на магистралите ще се плаща пътна такса. Цената й е два пъти по-ниска, отколкото ще бъде тук, като се има предвид, че стандартът там е три пъти по-висок, отколкото в България. Там не са обхванати първи и втори клас пътища. В България тол-системата ще обхваща и втори, и трети клас пътища. Тоест, ще плащаме и там, където няма асфалт, няма път, но те ще ни задължат да плащаме.
Аргументът на правителството за въвеждането на тол-системата е, че тези пари ще бъдат използвани за ремонт на пътищата в страната. Не е по-добре да има по-високи тол-такси и по-хубави пътища или смятате, че е по-добре да има по-ниски такси и по-лоши пътища?
Разбира се, че сме „за” да има такси. Това е най-справедливата система. Но тя трябва да бъде разумна. При винетната система за миналата година отчитат 400 милиона събрани приходи. Сега увеличението ще е 12-16 пъти, тоест, ще се събират над 2 млрд. лева. В същото време, бюджетът залага за ремонт на пътищата 600 милиона. Къде ще отидат другите пари? Значи, няма да плащаме точно за пътища, а ще плащаме за други неща и при други хора ще отиват тези пари.