Минчо Коралски е роден на 5 септември 1951 в град София, България. Завършва право в Софийския университет.
До настъпването на демократичните промени работи като финансов ревизор, специалист и главен специалист в „Държавно обществено осигуряване“ (ДОО). Бил е председател на ДОО и заместник-председател на Комитета по труда и социалната дейност.
След 1990 г. е заместник-министър на труда и социалните грижи първо в правителството на Димитър Попов, след това в правителството на Филип Димитров.
Избран е за народен представител в 37-ото народно събрание и за министър на труда и социалните грижи в правителството на Жан Виденов.
От 3 януари 2006 г. е изпълнителен директор на Агенцията за хората с увреждания.
ДЕБАТИ.бг потърси г-н Коралски във връзка с протеста на хора с увреждания срещу реформите на ТЕЛК.
Днес беше организиран голям протест заради наредбата, с която се въвежда експертиза за работоспособност. Според хората с увреждания така ще им се отнемат някои права. Как ще коментирате техните притеснения?
Откровено казано експертизата на работоспособността сама по себе си не отнема никакви права. Причината е, че дали можете да работите, или не можете и то определена работа, не е свързано с отнемане на права. Ако вие сте човек с увреждане и можете да работите, това по-скоро ви дава права. Сами по себе си тези твърдения са една трактовка на хората от протеста. Това отново ще бъде обект на дискусия, тъй като големият проблем на хората с увреждания е да им се признае работоспособност. Това в момента не се признава, тъй като степента на увреждане се приравнява на неработоспособност, което автоматично ги лишава от права.
Да, действително тук има нещо, по което може да се дискутира, но очевидно това не е отнемането или даването на права, а по-скоро намирането на един подходящ начин за определяне на способността на човек да работи независимо от неговото увреждане.
Беше оттеглена наредбата за медицинската експертиза от проекта за реформи в ТЕЛК. Правилно ли беше това действие според Вас и защо хората са против тази експертиза?
Аз не знам дали е правилно това действие. Вероятно това е действие за успокояване на напрежението. Самата наредба беше в етап на обсъждане така че има различни становища и различни виждания. За успокояване на социалното напрежение Министерството на здравеопазването е предпочело временно да оттегли наредбата. Тя така или иначе е следвало да бъде променена с оглед на промените, които бяха направени в Закона за здравето, където по принцип се поставя този въпрос. Това е едно временно решение и вероятно тя отново ще бъде поставена за обсъждане.
Много от хората с увреждания се оплакват, че процедурите за взимане на ТЕЛК-ово решение са изключително тромави. Тази реформа ще ги облекчи ли?
Идеята на тази реформа беше именно това – да се ускори процесът, като се дава възможност хората в ТЕЛК да работят не само и единствено там, а да могат да работят и на граждански договор. По този начин ще могат да се сформират по-лесно комисии. Така или иначе това засега е спряно. Действително е хубаво да се седне и да се види какво от това, което хората с увреждания искат и кое по същество е свързано с нарушена комуникация. На всички предишни етапи идеята беше да се ускори процесът за минаване през ТЕЛК, тъй като от това решение зависят много други неща. Особено когато се обжалва такова решение, това води до загуба на права за месеци, а понякога и за година.
Има сведения за много хора, които се възползват от системата без реално да имат заболявания. Какво трябва да се предприеме, за да се спрат тези случаи?
Едно от предложенията, които смятам, че ще намерят място е приемането на т.нар. „електронно медицинско досие”. Така когато всяко едно заболяване е отбелязано в това досие, ще се премахне възможността с подправени бележки или епикризи да може да се явява човек пред ТЕЛК и да взима пенсия. Проблемът не е в ТЕЛК-овите комисии, а в начина на формиране на медицинското досие. Така че това би било стъпка в правилната посока, която до голяма степен ще реши въпроса с т.нар „фалшиви” ТЕЛК-ове.