море, плаж морето

24-годишна русенка е спечелила търга за плажа „Варвара“. 48 000 лева годишно за бряг от 156 метра и плаж общо около 3 декара и половина. В офертата били заложени 15 лева за чадър и 5 лева за шезлонг.

Така, ако четиричленно семейство семейство реши да иде на плажа и си вземе един чадър и четири шезлонга, това ще му излезе 35 лева. Цените са солени, но и другаде не е по-евтино. Например чадърът на Слънчев бряг е 8 лева, но и шезлонгът е 8 лева, така че същото упражнение там ще е по-скъпо – 40 лева.

Туризмът е ключов сектор за българската икономика – през 2016 г. той формира 12.8% от БВП (6.6 млрд. лева) и осигурява общо 362 900 работни места. По данни на Министерството на туризма България е била посетена от малко на 8 милиона туристи същата година.

Същевременно, въпреки че има ръст, България значително изостава и по брой на туристите, и като приходи от съседните Гърция и Турция.

За същата година Гърция е привлякла над 23 милиона туристи и има приходи от почти 12 милиарда евро (около 4 пъти повече от България при около 3 пъти пъти повече туристи).

Турция пък за същия период е посрещнала 25 милиона туристи, което е сериозен спад, най-вече заради политическата нестабилност, но още на следващата година туристите са се увеличили до 32 милиона, а приходите – до 26 милиарда долара.

И в Турция, и в Гърция туристите оставят средно повече пари, отколкото тези в България.

И за двете страни българите са основен туристически контингент – сред първите 4-5. Има вече доста българи, които са ходили я на море, я на екскурзия – особено сред хората с по-високи доходи – и вече могат да правят сравнения от първа ръка.

Например цена от 7 евро на чадър не може да се види в Гърция. Нито пък в Турция.

Писано е много за разликите между туризма у нас и туризма по света.

Няма нужда да се преповтаря.

Както и всеки бизнес, особено пък такъв, чийто основен ресурс са огромни маси хора, туризмът е в много голяма степен зависим от репутацията, която е в състояние да си спечели.

В това отношение за съжаление българският туризъм е доста назад спрямо гръцкия и турския. Българските хотелиери, особено тези по морето, разчитат на бързи „удари“. Да одерем туриста, нищо, че няма да се върне, догодина ще дойдат други будали.

И докато по отношение на чужденците тази „бизнес“ стратегия все още работи, понеже все пак броят на потенциалните туристи е достатъчно голям, то за българските не е така.

„Одраният“ българин обикновено реагира по стандартен начин – няма да ви стъпя. И наистина не стъпва, намира алтернатива.

Това е положението.

Алчността никога не е добър съветник.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук