Ислямизирането на циганите остава основна заплаха за сигурността на България. Изводът изтече от последния отчет на Държавната агенция разузнаване за първите шест месеца на 2017 г. Какво се крие зад това предупреждение, в какво се състои опасността и как се противодейства? Коментарът на проф. Владимир Чуков, виден арабист, анализатор, за ДЕБАТИ.бг:
Рискът идва от задълбочаващата се маргинализация на ромите, на една цяла общност и проблемът не е от днес. От десетилетия е невъзможността за интеграция. Имаме купища интеграционни проблеми – социални, образователни, тежка безработица, липса на каквато и да било квалификация, неспособност за социализиране и като последица – вливане в местни криминални контингенти. После именно част от тези контингенти се поддава на изкушението за ислямизация.
Процесът първо на радикализация, после на ислямизация е наблюдаван и анализиран в много общества, на много места в света – Париж, Брюксел, Лондон, къде ли не, свързано и с особено зачестилите последните години терористични актове на публични места. Системно имаме първо радикализация и после ислямизация.
Маси, социално отчаяни, неинтегрирани не могат да намерят своето място в местното общество. При ромите у нас имаме ниска степен на усещане за принадлежност към държава, липса на респект към институции и норми, не плащат данъци, битови, за тях няма закони, правила, нищо, имаме силна самоизолация. Да вземем пример със ставащото в Пазарджик – самоизолиране от българското общество – с бради, с бурки, чрез кръгове и начини за общуване, което е знак, неприятна стъпка към последващи много по-сериозни и опасни действия и прояви.
Стигайки до съответното ниво на маргинализация и изолация, ромите стават вече много лесна плячка на проповедници, на емисари на терористи, които ги вербуват основно за помагачи. Масово стигат тук до ниво логистици, каналджии срещу заплащане. Започват да им идват пари, те се предлагат и рискуват от финансова безизходица. Същевременно така се самореабилитират.
Има разлика между т.нар. първо и второ поколение, поддаващи се на ислямизация, при второто ниво, тип вече имаме идентифициране с „държава“ – с Ислямска държава, с терористите – общност Ислямска държава.
За съжаление, демографски в България въпросните все по-дълбоко маргинализиращи се общности се увеличават постоянно. Нека пак се върна на Пазарджик. Нещата там започват от почти десетилетие. Ромите там първи се приобщиха, социално оцелявайки, към зеленото сектантско знаме на Каплан. Бедни, изпаднали, необразовани, лесно прегърнаха сектантските идеи на Каплан, екстремист Халиф в Кьолн. Така дойдоха бурките, чалмите, идейната фанатичност. Ако бяха по-образовани, с някаква работа, по-социални, по-трудно би било. (През 90-те години на миналия век точно тази махала бе приютила т. нар. капланджии, които издигнаха знамето на халифата Метин Каплан, който излежава доживотна присъда в Турция).
На ромите от пазарджишката махала „изток“ и до ден днешен им стоят старите връзки в Германия, гастарбайтерските в Кьолн, разчитат на някаква конкретна ангажираност и някакви пари за оцеляване. Така е станало преобразуването и на самия Муса. Преди той е бил Колчаг, протестантски проповедник, социални фактори му обърнаха вярата, която се оказва нещо повърхностно и лесно сменяемо, направо инструмент за оцеляване.
Ситуацията с ромите става все трудна, проблемна, тревожна, всичко, за което вече говорих – маргинализация, демографски, социални всякакви проблеми само се задълбочават, затова и рисковете от криминализация и ислямизация и те растат.
У нас обаче няма основания за опасения от джихадитска радикализация ( профил на братята Куаши или на Омар ел Хюсеин, при които имаме един и същ генезис), имаме второ поколение граждани на съответната държава и социално маргинализирани, нямат родители и са хора, които имат криминални прояви.
Като цяло можем да говорим изобщо за три вида уязвимост – западноевропейски модел, който е чист идеологически и е много силно емоционален, но не е финансов, тъй като има висок жизнен стандарт; балкански модел, който е финансов и идеологически, защото има по-нисък жизнен стандарт, и източноевропейски, в това число е и България, където много силно доминиращ е посткомунизмът. У нас, наред с ромите, силно повлиявани се оказват и българи, изповядващи ислям. И при едните, и при другите има доказани случаи на помагачи на джихадисти, за каквито вече говорих. Идват от Западна Европа на път за Турция. Много силно стимулирани са с пари.
Започнахме с въпроса за застрашеността на сигурността на държавата от ромската ислямизация, има ли такъв риск. Отговорът ми е „да“ и рискът идва най-вече от ниския жизнен стандарт, от задълбочаващата се маргинализация и точно това тласка определено най – уязвимата част от българската общност към състояние, което заплашва сигурността.