Моника е на 13 и за първи път посрещна рождения си ден в Упсала, където живее от 4 месеца. В един горещ августовски ден тя се оказа вместо на плажа в България, на училище в Швеция. Там учебната година започва на 21 август. В семейството й неведнъж са коментирали възможността да замине да учи там, където от години живее леля ѝ. Но никога не са го планирали конкретно и в детайли. И месец преди началото на учебната година у нас, малко на шега, малко като в приключение, Моника се озовава в Швеция. С едничката идея да си спести огромния стрес, на който са подложени съучениците ѝ седмокласници в България, заради предстоящите матури.
Сега Моника е в коледна ваканция и си е в България. Разказва ни какво е видяла изминалите няколко месеца от скандинавската образователна система, известна като една от най-щадящите за децата. С всички уговорки, че България не е Швеция, че не могат да се правят механични сравнения, че там данъците са много високи и всичко, което изглежда безплатно, е всъщност финансирано чрез удръжки от заплатите на работещите , си заслужава да се прочете нейния разказ. И да се замислим как училищната среда може да стане едно по-дружелюбно място за общуване на ученици и учители.
Мони, как минава един твой учебен ден в Швеция?
М: Отивам на училище в 9 и съм до 14-15 ч. Малките междучасия са по 15 минути. Обедната почивка e 1 час, тогава обядваме.
Какво и къде обядвате?
М: В стола на училището. Всеки ден има 2 месни и 2 вегетариански ястия, от които да се избереш, салати, супи. И може да си вземеш каквото искаш и колкото искаш. Всичко е безплатно.
Как едно момиче като теб, попаднало в чужда страна, което не знае и дума шведски, започва да учи направо в 7-ми клас?
М: Аз имам едновременно два класа. В единия съм с деца чужденци като мен и учим само шведски. А другият е редовният ми клас, с който ще изучавам всички предмети. Системата е така направена, че ме присъединяват към различните предмети постепенно. Тъй като в България съм учила английски, започнах още след първата седмица да посещавам с редовния си клас часовете по английски, също и тези по спорт, рисуване и трудово.
Тоест, първо те присъединяват към часовете, които почти не изискват владеене на шведски?
М: Точно така. После ме включиха към часовете по математика и музика. След което учителката ми реши, че трябва да направим малко пауза в прибавянето на нови предмети. За да свикна. Още повече, че те не остават кой знае колко други предмети, защото в 7-ми клас в Швеция програмата е значително по-лека от тази в България. Остава ми един предмет, който е сборен от теми по химия, физика и биология и още един – сборен на история, география и религия. Както и самия шведски език. Също така имаме и часове по втори език – френски, немски или испански. Аз ще уча френски, но тъй като в България съм го учила няколко години и съм по-напреднала от съучениците ми в Швеция , ще изчакаме, за да се отдам по-сериозно на шведския. В петък е включен в програмата ни свободно избираем предмет – можем да посещаваме по избор рисуване, музика, готварство, актьорско майсторство, езда, инебанди (шведски хокей). Аз реших да се запиша на езда.
Колко тежи раницата ти?
М: О, може изобщо да не носиш раница. В училище имаме шкафчета и оставяме всичко там. Можеш да си вземеш за вкъщи само един учебник или една тетрадка, ако решиш. Пък и тук няма, както в България учебни тетрадки, помагала и т.н, които толкова много тежат. Някои път ни раздават допълнителни материали на отделен лист. Още първата седмица дават iPad на всеки ученик. Някои деца пишат само в него. Единствено по математика всички решават задачите в тетрадка.
Имате ли някакви занятия, които се провеждат извън училище?
М: Периодично ни водят на различни места извън училище. Веднъж в месеца на спортен ден. Веднъж са ги водили на кино. Аз тогава бях в България и не съм участвала. А веднъж ни водиха на т.н. мотивационна лекция. Беше организирана като концерт и излезе един човек в инвалидна количка, който ни говореше. Посланието му беше, че можеш да постигнем всичко, ако си достатъчно мотивиран, като даваше за пример себе си – на мултимедия ни показа снимки как плува, как е изкачил най-високия връх в Швеция и други свои постижения, независимо че е инвалид.
Как изглеждат класните стаи, чиновете, мебелите?
М: Всичко е цветно, шарено, приятно. В повечето стаи не седим на чинове, а на маси по четирима, защото тук много се работи в екипи по проекти. Има бели дъски, интерактивни дъски, екрани за прожектиране от мултимедия. Харесвам много кабинета по музика. Обзаведен е с пиана, китари, има звукозаписно студио, място за репетиции на групи, банди.
Какви са взаимоотношенията между учителите и учениците?
М: Приятелски, просто сме заедно и е приятно, никой не вика, не крещи. Учителите ни помагат, държат се като по-големи съученици. Казват ни, че най-важното е да не сме стресирани и притеснени. Обръщаме се към тях на “ти“ и по малко име.
Домашни пишете ли и как ги предавате – на лист, на тетрадка?
М: Рядко имаме домашни. Аз още нямам поглед върху всички предмети, защото , както казах не посещавам още всички часове, но по английски например, трябваше да напишем биографията на известна личност . И я пишем направо на IPad-a и чрез една програма Showbie я предаваме. Това е електронна платформа, изтегляш си мобилното ѝ приложение, включваш се чрез код и си качваш проекта. И учителят, влизайки със своя код, вижда разработените проекти.
Как ви изпитват?
Не ни изпитват пред дъската или от място. Оценяват участието ни, работата по проекти, тестовете. Нямаме бележници. В една друга електронна платформа можеш да следиш резултатите си. Те са под формата на точки по математика и на словесни оценки по други предмети – „отлично“, „удовлетворително“, „можеш да се постараеш повече“, „неудовлетворително“. Ако не си се справил добре , ти се дава възможност да направиш проекта отново. Имаме крайна срочна оценка. Като най-високата е A.
Има ли в края на 7-ми клас матури, както в България ? В момента тук съучениците ти са под голям стрес заради предстоящите матури.
М: Не, тук матурите са в 9-ти клас и всъщност след 9-ти клас се влиза в гимназия. Освен това, доколкото знам, протичат по различен начин. Не е един единствен изпит в един единствен ден и от този резултат да ти зависи влизането в гимназия. В рамките на целия 9-ти клас се полагат тестове по различните предмети, като едни съвсем регулярни тестове и се взимат резултатите от тях. В зависимост от това в каква гимназия искаш да продължиш, през втората половина на 9-ти клас може да увеличиш броя на свободно избираемите предмети, които са близки до профила на желаната от теб гимназия.
Ти си вече от 4 месеца в Швеция, харесва ли ти?
Да, много ми харесва най-вече това, че не се притеснявам за оценки, имам свободно време и нови приятели. Наистина е страхотно.