Работещите в четирите дружества на столичния градски транспорт ще получат през март увеличените си с 10% заплати. Това обяви председателят на Съюза на транспортните синдикати Екатерина Йорданова.
Повишението на възнагражденията е от 1 февруари и за него са предвидени 10 милиона лева. Така от Столичната община планират да решат проблема с социалното напрежение сред служителите в градския транспорт, но исканията на синдикатите са в друга посока.
Закриване на нощния транспорт и разреждане на дневните линии – са основните искания на транспортните синдикати към КТ Подкрепа и към КНСБ, които след сигналите на гражданските активисти от „Спаси София“ се сетиха, че вместо обслужващи силните на деня, чрез осигуряване на стабилност и послушност сред хилядите служители в градския транспорт, би следвало да се грижат за условията им на труд и интересите им. На този етап мярката е необходима заради претоварването на шофьорите, които за да за да покрият графика работят извънредно и без почивни дни.
Във връзка недоволството на работещите в столичния градски транспорт президентът на КНСБ Пламен Димитров подчерта, че въпреки увеличението, заплатите на шофьорите остават ниски. В нашата реалност има отворен пазар на труда и винаги има конкуренция, която предлага по-добри условия, допълни още синдикалистът. „Когато е горещ пазарът на труда, работниците трябва да избират. Имаше време, когато работодателите избираха. Сега картинката е различна“ – така Димитров обобщи ситуацията в градския транспорт на столицата.
Що се отнася до другата широко обсъждана напоследък тема – за извънредния труд, който работещите в градския транспорт полагат, КНСБ обяви, че излиза с искането проблемът да бъде спешно решен. Нужни са допълнително 13,6 милиона лева годишно, за да може всички водачи – и на електротранспорта, и на автотранспорта, да упражняват извънреден труд не повече от позволените от закона 150 часа.
Изпълнението на мярката означава и близо 4 милиона изминати километри по-малко, разредени разписания и съкращаване на линии. Това няма да се хареса на жителите на столицата, които разчитат на градския транспорт, за да се придвижват и които и при сегашното разписание се оплакват от нередовния транспорт и условията в част от линиите. Не е ясно и какво ще стане с цената на билета от 1.60 лв. Припомняме, че ВАС спря делото за цента на билета, след като общината въведе нощен градски транспорт.