Образованието започва от казармената традиция с вдигането на флага.

Продължаващата втора година война в Украйна все по-силно се отразява на руското образование. Сменя се учебната програма, преподават се идеологически уроци, училища се наричат на загинали окупатори на Украйна, а учителите треперят, че колегите им и даже учениците им ще напишат донос до ФСБ срещу тях. БиБиСи обобщи промените, случили се след руската агресия на 24 февруари 2022 г.

Изоставени домове – колкото щеш. Влязохме в един и първо оправихме банята – да се поизперем, да се изкъпем. С храната проблеми нямаше – много хора бягат и изоставят пълни мазета и хладилници с храна. Яж на корем.“

Така боец от окупационната армия на Русия гордо разказва на ученици от Ставрополския край приключенията си в Украйна. Как са живяли в къщите на мирни жители, яли им храната – тоест мародерствали. И други ветерани разсъждават за войната в срещи в същото училище – както по времето на комунизма ветераните от Великата отечествена. Само че сега са други, току-що върнали се от Украйна.

Живи и мъртви, военните вече са в училищата

Това не е единственото училище, където участници в „спецоперацията“ разказват за своите „подвизи“ по покана на училищните ръководства. Съобщения за такива събития се появяват редовно по регионалните сайтове. „Боецът разказа на учащите се за войнишкото братство, приведе примери за героическото поведение на воините на РФ“, пише сайт от Тамбовска област за визитата на такъв ветеран в местно училище.

Такива беседи възраждат съветската традиция. Сега живи ветерани от Великата отечествена няма много останали, ползват се наличните – от Украйна. Макар че в Ленинградска област още да бродят хора, преживели блокадата като малки деца. „Само че и те не говорят за онази война – разказва десетокласничка от Санкт Петербург. – Дойде един дядо на 90 и започна да разказва какво се случва сега в Украйна – че там са нацисти, че Кримския мост разбили. Аз много не го слушах. Но идеята беше, че там е нацизъм и зло, а Русия вечно се бори с някакво зло – дали ще са хора с нетрадиционна сексуална ориентаци, дали ще са нацисти – вечна борба.“

В Петербург учителката по английски език Лариса я накарали да проведе сред децата новата „образователна“ акция „Напиши писмо на войник“ – ученици пишат на бойци от Западния фронт и се възхищават от героизма им. Тя отказала. „Аз поддържам контакти с опозиционния политик Владимир Кара-Мурза (неотдавна осъден на 25 години затвор за дистредитация на руксата армия, б.р.), с Навални съм си писала. Имам с кого да общувам, да пиша писмо на войник не се каня, и на децата в главите няма да наливам тази глупост. По-скоро ще умра“, ядосва се Лариса (името е променено по разбираеми причини).

Други учители обаче охотно подхващат спуснатите „отгоре“ задачи и действат на принципа „Всичко за фронта, всичко за победата“. В някои училища даже проявяват самоинициатива – в час децата плетат маскировъчни мрежи, правят окопни свещи, плетат чорапи.

Живи и мъртви – заедно в училище

Но „ветераните от СВО“ идват в училище не само живи. Идват и мъртви. В памет на випускниците, изучили се в местното училище, пратили ги на война и умрели в Украйна, в стаите вече се поставя „Чинът на героя“ – празен чин на първата редица, със снимка и тържествен надпис, на който има право да сядат само отличниците, а на определени дати му се поднасят цветя. (Това, впрочем, го имаше и в България преди 1990 г., голямо скачане падаше по този чин, посветен обикновено на детето-партизанин Митко Палаузов, б.р.)

Чинът на героя – окупатор на чужда страна.

В училище в Кемеровска област един чин е украсен с огромна буква Z и портрет на 21-годишния местен випускник Андрей Воронов. Той завършил това училище през 2018 г., мечтаел да стане лекар, започнал да учи в колеж за ветеринарен фелдшер, но го „призовали“ в армията, пратили го в Украйна. И не се върнал. Чин на първата редица. Подобна е историята и на 20-годишния випускник на краснодарско училище Кирил Сайкин: призовали го армията, подписал договор, през лятото на 2022 г. го пратили в Украйна и… точка. Сега за него разказва табелка върху „Чина на героя“.

А в едно сибирско училище във Владивосток даже кръстили цялото училище на местния „герой“ Евгений Орлов. До смъртта си в украинската степ той воювал здраво още от 2019 г. – в Донбас, Сирия, Африка. Но не в редовете на руската армия, а като наемник на Пригожин в ЧВК „Вагнер“. Нищо, пак е герой. Заслужил е училище на свое име.

Песни и пляски

В Екатеринбург на петокласниците е наредено да изучават в часовете по пеене песента на пропагандиста Шаман „Аз съм руснак!“ – един от официалните хитове на войната, одобрен даже от Путин.

В Краснодарския край в часа на класния вече децата пеят песни за загиналите „полеви командири“ Гиви и Моторола (видеа в ютюб показват що за стока са тези двамата – алкохолизирани главорези, крещящи пиянски речитативи как ще колят „хохлите“ и стрелящи сватбарски накъдето им видят очите. В един от клиповете някой по-трезвен казва на вилнеещия Моторола: „Защо гърмиш с гранатомета към това село, там може да има наши!“, а той се хили и отвръща: „А на теб какво ти пука?“)

Няма вече макдоналдс, има „строй се“ на плаца

Покрай тези системни глупости върви и някакво образование. Но след 24 февруари 2022 г. то доста се е променило. Всяка сутрин, след тържественото вдигане на руския флаг на плаца, започват идеологическите часове на класния.

В тях по всякакви начини се набива в главите на децата как „спецоперацията“ спасява жителите на Донбас, украинците са нацисти, а санкциите на Запада (които отнеха на младите куп неща, с които са свикнали и харесват – макдоналдс, кока-кола, шоколади, телефони и пр.) само ще възвисят руската икономика, която ще расте, защото й се налага да замести вносните предмети и храни. Което така и не е започнало, напротив.

Историята като пропаганда

Идеологизацията на историята също е важна черта на новото руско образование. Преди по-малко от месец министърът на образованието Кравцов представи новия учебник по история за 11 клас, в който вече има цял раздел за „Специалната военна операция“, както в Русия упорито продължават да наричат пълномащабната, кървава, завоевателна война. В другите учебници също има интересни поправки. Например изчезването на думата съществителното собствено име „Киев“. От тази година нататък малките ще научават, че княз Владимир е покръстил Киевска Рус не в Киев, а просто… „в столицата“.

Калашников в детските ръце

Войната се промъква в училищата не само през идеологията. Министерството на образованието вече одобри новата програма, по която учениците ще изучават как „работят“ автоматите „Калашников“, как се мятат гранати, как се отдава чест и как се копаят блиндажи и окопи.

Огън по врага от класната стая.

Председателят на путинската партия „Справедлива Русия“ Сергей Миронов много се зарадва на нововъведението, защото така младите хора щели да бъдат „много по-подготвени за война“. Той каза в интервю за „Известия“ следното: „Въвеждането на този предмет в училищата ще позволи планомерно да се повиши подготовката на гражданите за противостояние с врага.“

А министър Кравцов подтвърди, че военната подготовка може да бъде водена от участници в „спецоперацията“. Само можем да си представим какво ще настане в руските училища, когато в тях влязат „учители“, избивали мирни хора на чужда земя, независимо дали отблизо с автомати или отдалеч с ракети.

Страх, насилие, доносничество

„Тази година няма да преподавам на децата „Тарас Булба“ (класически роман от украинеца Гогол за украинския герой) – признава учителката по литература Марина (името е променено) – Отидох при директора и му казах: не искам да лъжа, отказвам се. Къде се развива действието в книгата? Като какви е описал Гогол руснаците? (меко казано – прости, впиянчени и крадливи, все налитащи на бой, б.р.) На какъв език говорят героите, за какво воюват? (на украински, за свободата си, б.р.) Концепцията за Новорусия, която постоянно ни натрапват сега – ами тя е невъзможна! Как да обяснявам „правилно“ всичко това на децата? Та нали те ще кажат на родителите си и на някой от тях нещо няма да му хареса. Ужасно е да се боиш от собствените си ученици.“

А учителите имат основание да се страхуват от доноси. Традицията от Сталинските времена се завръща с пълна сила, ако изобщо си е отивала някога. През август 2022 г. учителката от Пенза Ирина Ген я осъдиха на 5 години антивоенна реч, записана в час от осмокласниците й.

Доносничат не само децата за учителите си. Учителите също доносничат за учениците си. Най-известният случай в момента е с 13-годишната Маша Москальова от гр. Ефремов, Тулска област. Маша нарисувала в часа по изобразително изкуство картина, на която руски ракети летят към мирни украинци – неоспорим факт, който няма как да бъде отречен. Учителката й се оплакала на директора, той на полицията, от семейството на момичето се заинтересували силовите структури на Путин и… вкараха баща й за 2 години в затвора за „дискредитация“ на армията. Сякаш някой може да дискредитира руската армия повече от самата нея – с масовите убийства, изнасилвания (включително на деца), мародерството, разрушенията и т.н.

Този случай далеч не е единствен. През ноември класната на московската петокласничка Варвара Жоликер се оплака от нея на полицията. 10-годишното дете си сложило на телефона аватар с ироничен украински постер на „Св. Джавелин“ и спорило със съучениците си за Зеленски. Момичето и майка му били арестувани, а после социалните служби ги поставили под наблюдение.

Доносничеството е стар начин за разрешение на лични конфликти в Русия. Павлик Морозов (който предал баща си на чекистите) и бе въздигнат в култ от съветските власти. Какво я чака страната, чиято история се състои най-вече от агресия – навън и навътре, от пропаганда и промиване на мозъци, от масови убийства и доносничество „в името на народа“ – само един господ знае.

Още актуални анализи – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук