Ла манш, Франция, Великобритания

Световният печат е авторска рубрика на ДЕБАТИ.бг, която отразява водещите новини в едни от най-известните и престижни световни издания. В нея на един адрес можете да откриете най-важното от международната сцена.

„Гардиън“: Риболовните репресии между Великобритания и Франция създават опасност за търговска война след Брекзит

Между Обединеното кралство и Франция избухна голям търговски спор. Париж забрани плаването на британски риболовни лодки от ключови пристанища, и обеща да прави проверки на търговията през Ламанша. Освен това заплаши енергийните доставки на Обединеното кралство, заради спора за правата върху водите Великобритания след Брекзит.

Световният печат

Този ход предизвика драматичен отговор от Даунинг стрийт, от където съобщиха, че правителството на Обединеното кралство ще отвърне на това, което беше описано като „потенциално нарушение на международното право“.

От Лондон съобщиха: „Заплахите на Франция са разочароващи и не са това, което бихме очаквали от близък съюзник и партньор. Мерките, изглежда не са съвместими със споразумението за търговия и сътрудничество (TCA) и по-широкото международно право и, ако бъдат изпълнени, ще бъдат посрещнати с подходящ отговор. Ще предадем притесненията си на Европейската комисия и френското правителство.“

По-рано Аник Жирарден, френският морски министър каза, че британска рибарска лодка е била предадена на френските власти близо до Хавър, заявявайки, че няма лиценз за риболов. Втори кораб също е предупреден.

Развитието отбелязва влошаване на британско-френските отношения през последните години и идва в чувствителен момент на преговорите между Брюксел и Лондон, относно договореностите за Северна Ирландия след Брекзит.

Френското правителство беше недоволно през последните месеци, заради отговора на властите в Обединеното кралство на заявленията на френски риболовни кораби за разрешителни в неговите води които се регулират от търговското споразумение между ЕС и Обединеното кралство, договорено на Бъдни вечер миналата година.

По-голямо безпокойство за френските власти е, че една трета от лодките, кандидатстващи за риболов във водите край Джърси, зависим от британската корона, бяха отхвърлени от правителството на острова. Франция последователно настоява ЕС да заеме по-силна позиция срещу Обединеното кралство заради опасенията, че правителството на Джонсън действа в нарушение на задълженията си относно риболовния достъп до водите на Ламанша след Брекзит.

В сряда говорител на правителството в Париж каза, че Франция едностранно изготвя списък със санкции, твърдейки, че властите на Обединеното кралство и Джърси са „въвели нови условия за разрешителни, които не са предвидени в споразумението за търговия и сътрудничество“. Говорител на френското правителство каза: „От 2 ноември правителството ще приеме целеви мерки, включително: забрана за разтоварване на британски риболовни кораби в определените пристанища; засилване на санитарния и митническия контрол; систематични проверки за безопасност на британски кораби; засилване на контрола върху камиони за и от Обединеното кралство.

Във изявление на френското правителство се казва: „Подготвя се втора серия от мерки. В този контекст Франция не изключва преразглеждането на енергийните доставки, предоставени на Обединеното кралство. През последните дни френските министри заплашиха да прекратят доставките на енергия за острова. 

Съгласно споразумението за риболов след Брекзит рибарите от ЕС, които искат да имат достъп до британски морета, трябваше да кандидатстват за нови лицензи, които ще бъдат предоставени, при условие че могат да докажат, че са работили в британски води през предишни години. Обединеното кралство е предоставило почти 1700 лиценза на лодки на ЕС за риболов във води, класифицирани като част от нейната изключителна икономическа зона. Тя се простира между 12 и 200 морски мили от брега.

CNN: Индия отхвърля целта за постигане на нулеви емисии

Индия отхвърли призивите за обявяване на цел за нулеви въглеродни емисии и каза, че е по-важно светът да поеме по път за намаляване на тези емисии и да се предотврати глобалното затопляне.

Световният печат

Индия, третият най-голям източник на парникови газове в света след Китай и Съединените щати, е под натиск да обяви плановете си да стане въглеродно неутрална до средата на века, на конференцията за климата следващата седмица в Глазгоу. Но министърът на околната среда заяви пред репортери, че обявяването на нетна нула не е решението на климатичната криза.

„По-важно е колко въглерод ще поставите в атмосферата, преди да достигнете нетна нула“, каза той.

Съединените щати, Великобритания и Европейският съюз са определили целева дата от 2050 г., за да достигнат нетна нула, като до този момент те ще отделят само количество парникови газове, които могат да бъдат абсорбирани от гори, култури и почви.

Китай и Саудитска Арабия са си поставили цели до 2060 г., но те до голяма степен са безсмислени без осезаеми действия сега, казват критиците.

„Между сега и средата на века Съединените щати ще изпуснат 92 гигатона въглерод в атмосферата, а ЕС 62 гигатона“, заявиха индийските власти. „Китай би добавил зашеметяващите 450 гигатона до нетната си целева дата“.

Представители на близо 200 държави ще се срещнат в Глазгоу, Шотландия от 31 октомври до 12 ноември за преговори за климата, и за за засилване на действията за справяне с глобалното затопляне съгласно Парижкото споразумение от 2015 г.

Индийският премиер Нарендра Моди ще присъства на конференцията в знак на това, че страната приема сериозно изменението на климата, твърдят официални лица.

Китайският президент Си Дзинпин не се очаква да присъства.

Докато работят за достигане на нетна нула, страните се очаква да обявят нови и засилени междинни цели за намаляване на емисиите. Министърът на околната среда Бхупендра Ядав каза, че Индия е на път да постигне целите, поставени на конференцията в Париж през 2015 г., и оставя вратата отворена за преразглеждането им.

„Ройтерс“: Бум на продажбите на „Тесла“ в Сингапур

В Сингапур, където регистрацията на нови превозни средства е строго контролирана заради трафика и замърсяването в града, нарастващите продажби на Тесла поглъщат пазарния дял на конкурентите.

Световният печат

Сингапур е едно от най-скъпите места в света за притежаване на превозно средство. Най-базовият Модел 3 на „Тесла“ струва почти 148 300 щатски долара, в сравнение с по-малко от 40 000 долара в Съединените щати.

Тази седмица „Тесла“ надмина 1 трилион долара пазарна стойност, засенчвайки комбинираната стойност на пет от най-големите си конкуренти, Toyota Motor Corp (7203.T), Volkswagen AG (VOWG_p.DE), Daimler AG (DAIGn.DE), Ford Motor Co (FN) и General Motors (GM.N).

Броят на новите електромобили „Тесла“ по пътищата на Сингапур се е увеличил повече от десет пъти – до 487 през третото тримесечие, от само 30 през първото полугодие, показват данни на Сингапурската служба за сухопътен транспорт (LTA).

„Тесла“ стана шестата най-популярна марка автомобили в Сингапур през септември, надминавайки Nissan (7201.T), Audi (AUDVF.PK) и Kia (000270.KS). Експертите казват, че няма единствена причина за скока, въпреки че Сингапур обяви тази година субсидия до 45 000 сингапурски долара за купувачи на електрически автомобили.

Тъй като „Тесла“ изглежда се е справила по-добре от други компании по отношение на проблемите с веригата за доставки, тя може би е успяла да достави повече автомобили от конкурентите.

През миналия месец в Сингапур бяха регистрирани 314 автомобили „Тесла“, почти наравно с Hyundai (005380.KS), а марки  катоToyota Motor Corp (7203.T) 778 и Honda Motor (7267.T) 466 изостават

От „Тесла“ отказаха да коментират представянето си в Сингапур. Уебсайтът им показва, че новите купувачи все още трябва да чакат 4-12 седмици, за да получат автомобилите си.

Анализатори и експерти от индустрията казаха, че забавянията във фабриките, причинени от глобалния недостиг на чипове, също вероятно са се отразили на доставките и продажбите през последните месеци.

Сингапур, който главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск веднъж разкритикува, че не подкрепя електромобилите, планира постепенно да забрани всички превозни средства с двигатели с вътрешно горене до 2040 г. и насърчава шофьорите да преминат към електромобили чрез редица мерки, включително повече данъчни облекчения и субсидии.

За още новини последвайте канала на Дебати в Google Новини

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!