Три дни след аварията на секретен подводен апарат в Баренцево море, която взе живота на 14 руски моряци, военният министър Сергей Шойгу и президентът Владимир Путин потвърдиха, че подводницата е била с ядрено задвижване. Това поне е добрата новина, защото, познавайки руския стил на прецеждане на информация, би трябвало да означава, че двамата сигурни, че ядреният двигател е обезопасен. Иначе, както знаем от историята, ако бе станала сериозна авария с него, в Русия щяха да мълчат до последно.
В този случай „омертата“ отново бе спазена, поне за няколко дни, като беше много трудно да се измъкне информация за случая извън неизбежната – че има 14 загинали и че пожарът е избухнал в акумулаторния отсек. Тя също не бе подадена веднага. Руските власти бяха доста критикувани за мълчанието си, но по всичко изглежда, че го нарушават чак когато смятат, че имат контрол върху ситуацията. Това не би било проблем, ако от време на време манията за секретност не костваше човешки животи. Дали и сега е така още не знаем, но историята започва да напомня за трагедията на атомната подводница „Курск“ през 2 000 година, а там в хода на разследването възникнаха сериозни съмнения дали при по-бързи и открити действия и приемане на чужда помощ нямаше да бъдат спасени поне част от членовете на екипажа. Резултатите са засекретени до 2030 година, та ще почакаме за истината.
Русия обяви новия подводен инцидент ден след като е ставал /на 1 юли/, а на 3 юли оповести данните за жертвите и малко информация за пожара. Някои руски медии предполагха, че авариралата подводница е свръхсекретният батискаф „С-12 Лошарик“, който се използва за тайни проучвания на големи дълбочини и за специални операции. За него се предполага, че е създаден през 2003 година, влиза в употреба през 2010, а през 2012 година е участвал в проучвания на морското дъно на Северния ледовит океан, като е събирал образци от дълбочина около 2 500 метра. Излязоха обаче и предположения, че аварията не е с апарата „Лошарик“, а с атомната подводница, която го носи, вероятно „Оренбург“. Което налага още асоциации с „Курск“. Не се знае на каква „научна“ мисия е бил апаратът този път, но е почти сигурно, че нежеланието за идентифицирането му е продиктувано, както при „Курск“, поне отчасти поради опасения да не излезе наяве нещо за модерната руска технология.
Непълната информация не се ограничава само до апарата, който, по думите на Шойгу, ще бъде ремонтиран, а и до броя на екипажа и броя на спасените хора. „Лошарик“ вероятно може да носи до 25 души, но може да не е бил пълен. Потвърдено е, че част от хората на борда са били спасени, като Шойгу похвали екипажа, че е жертвал живота си, за да спаси цивилен експерт. Секретната подводница е докарана в Северноморск. Реакторът е „изолиран“ /каквото и да значи това/ и под контрол. Засега това е май горе-долу всичко, което е известно.
Екипажът на тайнствената аварирала подводница е предложен за държавни награди. Част от хората ще ги получат посмъртно. В това е проблемът.