Днес премиерът Бойко Борисов участва в петъчния парламентарен контрол. Той отговори на въпрос на народните представители от БСП Драгомир Стойнев, Георги Свиленски и Димитър Данчев относно създаването на Държавна агенция за пътна безопасност.
ДЕБАТИ.БГ публикува целият отговор на министър-председателя, без съкращения:
По тема за декларация – помня 2008г., когато бях кмет, над София, се виеше от „Кремиковци” дим с всички цветове на дъгата. Така, че ако тогава беше мерен въздуха, не знам какъв щеше да бъде.
Но не искам да говоря за жълтия дим на азотно-торовия завод при Стара Загора, защото вие казвате за статистика в минало време.
Но поемам ангажимент, по време на мандата на БСП и ДПС, всички мерки, които Министерството на екологията тогава е приело или е искало да въведе, да ги направя. По времето на премиера Орешарски, не си спомням тогава кой беше министърът на екологията.
Мандатът на БСП. Така че, аа ви успокоя – абсолютно всичко, което сте имали като стратегия тези две години, ще бъде изпълнено, колкото и да струва.
А широкият характер на причините, които водят до произшествия на пътя, изискват мерки и политики на различни нива и от всички институции, затова координирането на усилията между тях има ключово значение за ефективността на усилията ни и прилаганите мерки.
През 2017г. бяха приети изменения и допълнения на Закона за движение по пътищата, част от които свързани с възможността за административни нарушения, които са установени в момента на извършването им, за които не е предвидено наказание лишаване от право да управлява МПС или отнемане на контролни точки. С тях се даде възможност на мястото на нарушението да бъде наложена глоба в минимален размер или в размера, посочен в административно-наказателната разпоредба.
По този начин се позволи при установяване на нарушение на място да се избере алтернатива, с която на място да се определя размерът на глобата, а наказателният документ се връчва на нарушителя в момента на издаването на фиша.
Днес имаме 11 институции, между които е споделена отговорността за пътната безопасност. Имаме също и държавно-обществена консултативна комисия по проблемите на безопасността на движение по пътищата, която обаче не разполага със собствено финансиране, нито с постоянен административен ресурс.
Разполагаме и с национална стратегия за подобряване на безопасността на движение по пътищата 2011-2020г.
Анализът ни, включително и след последните инциденти с много загинали, показа, че усилия, мерки и информация има в различни институции, но липсва координационен механизъм, който да ги свързва и който да обединява усилията на всички участници в процеса.
Затова правителството предложи и подготвя в момента създаването на държавна агенция за пътна безопасност, която между другото и голяма част от неправителствения сектор също горещо препоръча.
Тя ще разработва общите политики за повишаване безопасността на движение по пътищата, ще координира и контролира нейното изпълнение. Заедно с това ще осъществява методическо ръководство, координация и контрол върху дейностите на администрацията в областта на пътната безопасност, като им дава методически указания и разработва критерии и стандарти за осъществената дейност.
Други важни функции, които не са съществували досега са: събиране на данни, системен анализ за състоянието на пътната безопасност, интеграция на информационните системи на ведомствата в областта на пътната безопасност, внедряване на интелигентни транспортни системи за управление и контрол на трафика и автоматизирано събиране на данни, научноизследователска дейност в областта на пътната безопасност, информационни и образователни кампании за безопасността на движението по пътищата, сътрудничество и взаимодействието с компетентните органи на държавите членки на ЕС, с институциите на ЕС и с други международни организации.
Проектът за създаване на новата Държавна агенция за пътна безопасност е на етап обществено обсъждане. Всеки има възможност да се запознае с него и да даде предложения.
Надявам се след приключването му да имаме един добър проект и много скоро да запълним тази празнота в управленския процес, което да промени състоянието на пътната безопасност.
Искам да уточня и нещо важно: функционирането на новата агенция не отменя задълженията и отговорностите на съществуващите и в момента институции. Нейните функции ще ги надградят, координират и направят по-резултатни.