въздух, София

Вече повече от седмица в София няма „зелена“ и „синя“ зона. Целта е да се ограничи придвижването с градския транспорт, където вероятността от струпване на много хора и съответно по-бързото разпространяване на коронавируса, е по-голяма. От също толкова време автобусите, трамваите, тролеите и метрото в София са почти празни. Градският транспорт премина на лятно разписание, а метровлаковете се движат на по-малки интервали, като отново целта е да се предотврати голямото струпване на хора.

Все пак у нас има забрана за напускане на дома, с изключение за ходене на работа, до магазина или до аптеката. На всички входно-изходни точки на областните градове и контролно-пропускателни пунктове, които не допускат „безцелното пътуване“. Всеки влизащ или излизащ трябва да удостовери пред органите на реда неотложността на своето пътуване.

Освен това от неделя София е покрита със сняг, а температурите са под нулата. Това предполага, че хората използват все повече отоплителни средства. И, ако се спазват препоръките на Националния щаб да не използваме климатични системи, през които вирусът се разпространява по-лесно, хората вероятно се отопляват, горейки дърва и въглища, или на ток.

И от всичко казано дотук би трябвало да се направи изводът, че въздухът в София е много мръсен. Фактите обаче са други. На сайта airSofia.info, който показва в реално време какво е нивото на замърсяване в столицата, картата е в зелено. Почти никъде в София няма превишаванията на нивата на фините прахови частици.

Истината е, че Столичната община започна активна кампания за миене на улиците, дезинфекция на обществените места и почистване на градския транспорт – все неща, за които апелирахме много преди да започне епидемията.

Известно е, че всяка зима в София почти не може да се диша, въздухът е толкова мръсен, че хората предпочитат да не отварят прозорците си. Регионалните власти обясняват това с най-вече с горенето на отпадъци и отоплението с твърдо гориво. Но, ако това беше единствената причина за мръсния въздух, тази седмица (която на практика си е зимна) също трябваше да имаме проблеми с качеството на въздуха. Но нямаме.

Друга причина, пак според Столичната община, е автомобилният трафик. Заради тази цел са въведени „зелената“ и „синята“ зона в столицата – за да се ограничи влизането с автомобили в центъра на града. Обяснява ни се, че автопаркът в страната е изключително остарял и замърсява въздуха. Но едва ли болшинството от хората са сменили колите си в настоящата кризисна ситуация. Градският транспорт сега не се използва толкова интензивно, а СО твърди, че ако повече хора слязат от колите си и се качат на автобус, например, въздухът ще е по-чист.

Между другото в цяла Европа се наблюдава този тренд – въздухът е по-чист от когато и да било. Европейската агенция по околна среда обяви, че има и положителна страна на случващото се – замърсяването намалява. Миналата седмица нивата на азотен диоксид в Милано са спаднали с 21% спрямо същата седмица през 2019 г., в Рим спадът е с 35%, в Мадрид – с 41 на сто по-малко, а в Лисабон – с цели 51%.

Тоест, мерките за миене на улиците и от части намалението движение на автомобили доведоха до този резултат. Можеше да дишаме чист въздух цяла зима, но уви…

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук