Пирин

След месеци протести на екоактивисти и няколко съдебни дела, най-накрая ВАС излезе с решение, с което отменя промените в Плана за управление на Национален парк „Пирин”.

На 28 декември 2017 г., в последното си за годината правителствено заседание, кабинетът одобри промените в плана за управление на Национален парк „Пирин“, с което на практика даде зелена светлина за изграждане на втори кабинков лифт в Банско.

Междувременно природозащитници обжалваха пред ВАС промяната на плана за управление на парка, а за аргумент им послужи липсата на екологична оценка. Тричленен състав на съда възприе мотивите им, но по-късно петчленен състав върна делото за ново разглеждане.

Върховният административен съд отмени окончателно промените в Плана за управление на Национален парк „Пирин“.

Делото бе образувано по две касационни жалби – на Министерския съвет и на министъра на околната среда и водите.

Дотук се стигна след като тричленен състав на ВАС реши в края на юли 2018г., че с промените в плана на парка са нарушени разпоредби от българското и международното право.

Съдиите излагат мотивите си в 30 страници. Там са включени и изцяло нови тълкувателни разпоредби от българското и международното право.

Ключов момент в решението е тълкуването на чл. 21, т. 1 от Закона за защитените територии (ЗЗТ). Разпоредбата гласи:

„В националните паркове се забраняват строителството, освен на туристически заслони и хижи, водохващания за питейни нужди, пречиствателни съоръжения, сгради и съоръжения за нуждите на управлението на парка и обслужването на посетителите, подземните комуникации, ремонт на съществуващите сгради, пътища, спортни и други съоръжения.”

Тълкуването и на тричленния, и на петчленния състав на ВАС е, че чл. 21, т. 1 от ЗЗТ има забраняващ характер и допуска единствено ремонт, но не и изграждането на нови спортни съоръжения в парка.

Измененията бяха одобрени на последното за 2017г. заседание на Министерския съвет.

ВАС пише в мотивите си:

„Измененията попада в обхвата на Закона за защитените територии (ЗЗР), Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и Закона за биологичното разнообразие (ЗБР) и поради тази причина трябва да бъдат спазени изискванията за процедури за екологична оценка и оценка за съвместимост”.

Тълкуването на петчленния състав е, че министърът на околната среда и водите е бил длъжен да извърши екологична оценка, за да се прецени дали са изпълнени целите на закона.

Не са спазени и изискванията на Директива 2001/42 за екологичните оценки

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук