Визитка: Васко Начев е енергиен експерт, консултант по проучване и добив на нефт и газ с международна експертиза, работил по серия проекти в района, в Близкия Изток, Египет, Казахстан, Индонезия. Автор на много статии и анализи, свързани с нефтения и газов сектор у нас и в света.

Г-н Начев започнахме деня със спешно заседание в енергетиката заради заплахи от големи индустриални предприятия със стачки – заради нови тарифи на Булгартрансгаз, които според бизнеса щели да предизвикат шок на пазара заради скок на преносната такса. Според тях – с 60%. Преди да говорим по конкретната екстрена тема, моля да изясним рамково защо изобщо се тръгва към промяна на действащите тарифи за достъп и пренос на синьото гориво, какво я налага?

Както министър Петкова, така и Булгартрансгаз споменаха преди време (но темата, уви, както обикновено става със сериозните теми у нас, потъна), че България трябва да направи корекции в правилата, по които се работи у нас, защото има съответна европейска директива и тя трябва да бъде приложена.

Директивата е за хармонизиране на газопреносната система на Европа, което значи хармонизиране, уеднаквяване на цените за пренос на газ. Нови цени е трябвало да бъдат въведени и у нас още преди 3-4 години, но защото това не се е случило, сега пак тръгваме да действаме на пожар. За да не тръгне поредната наказателна процедура. Т.е. причината за новия нашенски шум е пак забавяне на  европейска директива. Но твърдя, че тази директива едва ли налага да бъдат правени именно тези промени, които станаха вчера – днес  известни  като проект на Булгартрансгаз.

Нека конкретизираме проекта : нов модел за формиране на цените, който предполага само 10% от ценовия разход да се изчислява върху реално пренесени количества, а останалите 90% да се формират на база прогнози при резервиране на капицитет поне за 20 месеца напред…. И именно на тази база индустрията изчисли скок в цените от 60%, шок на пазара, както и блокиране на всички алтернативи за внос на газ ( което на български значи газ, различен от сега единствения – руският).

За тези 60% не знам, не знам как са ги сметнали, какви са им калкулациите. Най-меко казано, това не е реалистично, по-скоро е спекулация. Но за блокирането на всякакви алтернативи за внос на газ в България са прави. С уточнението обаче, такъв блокаж де факто има и сега: заради цените, по които Газпромекспорт транзитира тук и за Гърция, и за Гърция, и за Македония, изобщо.

Нека си кажем пак, за кой ли път – такива цени няма никъде по света. Що се отнася до модела, предложен от Булгатрансгаз за ценова корекция – чрез дългосрочни прогнози и резервиране на количества, бих казал, че това е направо глупост. Не е работа на бизнеса да прави това, а и да трябва, не могат да направят такива прогнози. Говорим за специфичен сектор и специфични услуги.

Чий бизнес е това, чий интерес?

Единствено на тези, които имат пряк достъп до газа с високо налягане – на газоразпределителните дружества. Други няма. Има два типа газови доставки – на газ с високо налягане, до които е всъщност достъпът на газоразпределитните дружества и после доставки на газ с ниско налягане – за крайните потребители, който вече се преразпределя от тези дружества.

Щом е така, какви би трябвало да си исканията на  големите индустриални потребители, за да защитят своя интерес срещу засягане от скокове в цените за газовия пренос и достъп?

Защитата, единствената истинска защита е да имаме единна цена за всички, които пренасят газ. Говорим точно за принципа и правилата, които всъщност иска да наложи евродирективата, с която започнахме разговора.

Да разбирам ли, че ако няма предоговаряне на отношенията на България с Газпромекспорт, предоговаряне на транзитната такса,  промяна на сега действащите руски цени за България, всичко, за което днес говорим и правим, свързано с тарифите, цените за газов достъп, пренос до мрежата, директивата и т.н. е самоцел. А конкретните бизнес вълнения и заплахи за стачки и бунтове са по-скоро романни и нетърговски.

Категорично не са, пак меко казано, достатъчно търговски. Бизнес колегите сякаш не знаят какво трябва да искат или пък се пазят от това да искат каквото трябва. Всички досегашни „бизнес атаки“ по-скоро заобикалят правилното място за атака.

Министър Петкова спомена преди време, че не само директивата, но и необходимостта от пари за нови инвестиции налага повишаване на цените за пренос и достъп. Развитието на мрежата и модернизацията безспорно изискват свежи пари…..

Каквито, знаем, Булгартрансгаз няма, при все че, наистина, има планирани проекти, по които са принудени да плащат. Като, подчертавам изрично, че им се вменяват  и немалко безумия.

Безумни инвестиции, това ли казвате?

Точно това казвам, като ще се задоволя само с един пример – със „супер проекта“ за газопровода до Сърбия с рекорден капацитет. Изсилен проект за България, за който фанфарно Булгартрансгаз ще трябва да даде само за предпроектно проучване почти 1 млн.евро, пари, които ги няма. Вярно, толкова дава и Европейската комисия, но нашият милион, си от нас.  Реално погледнато, сметките, които сега се правят и за новите преносни газови тарифи, от които Булгартрансгаз ще трябва да „забогатее“, са частично и заради тези пари. Но всъщност, както и за епопеята с Белене, ще плаща не друг, а българският данъкоплатец. Както досега си плащаше, така ще продължи и оттук насетне да си плаща. Като поп, за нашенските безумия всякакви.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!