Почти всеки втори представител на учителското съсловие в Германия наблюдава в своето училище физически или психически насилия сред учениците – това констатира проучване на фондация „Роберт Бош“, цитирана от германската обществена медия АРД. 47% от анкетираните учители са ставали свидетели на насилия под покрива на училището.
Особено засегнати от този проблем са училищата в социално проблемните зони. Логично е, че педагозите в такива училища носят особено тежко бреме: 36% признават, че по няколко пъти в седмицата се чувстват „емоционално изчерпани“, а 27 на сто дори биха искали да подадат оставка.
Около една трета от преподавателския състав смята, че най-голямото предизвикателство произтича от поведението на учениците. Друга една трета вижда най-сериозния проблем в онези класове, където между децата съществуват големи различия. Става дума за класове, в които образователното равнище на учениците е много различно, където има големи разминавания в културната и семейна среда, от която произхождат децата, а поради всичко това някои от тях се нуждаят от специално внимание.
„Една болна система“
Почти половината от преподавателския състав смята, че „приобщаващото образование“ (включването и на по-изоставащи деца в нормалния учебен процес) е добра идея. В същото време обаче три четвърти от учителите твърдят, че в рамките на тази система въпросните деца не получават специалната подкрепа, която им е необходима. А над 40% казват, че недостигът на персонал е проблем, по който трябва да се действа веднага.
Дагмар Волф от фондацията „Роберт Бош“ вижда резултатите от проучването като моментна снимка на една болна система. Пред АРД тя казва, че учителките и учителите вече от много време насам са принудени да носят на гърба си бремето на този „масивен недостиг на кадри“. На всичкото отгоре към него се добавяло и допълнителното им натоварване. Тя припомня, че професионалното удовлетворение на учителките и учителите е от огромно значение за това системата и в бъдеще да съумява да ги задържи в училищата. Същият фактор може да привлече и повече млади хора към учителската професия.
Лошото състояние на училищните сгради също тревожи много учителки и учители: 35% от тях смятат, че нужни повече пари за ремонти и обновяване на училищата.
Повечето учители са доволни от работата си
Според германската министърка на образованието Бетина Щарк-Ватцингер резултатите от проучването будят тревога. Пред медиите тя заяви, че това проучване показва колко спешна е нуждата да се предприемат действия в сферата на образованието. А председателката на Съюза на филолозите Сузане Лин-Клитцинг заяви: „Потресаващо е, че толкова много преподаватели всекидневно са принудени да живеят с различните форми на насилие.“ Тя също установява, че стресът на учителите и учителките се дължи главно на насилието в училищата, на недостига на персонал и на състоянието, в което се намират много училищни сгради. Ето защо в училищата трябва да се инвестира, казва Лин-Клитцинг.
В същото време цитираното проучване показва и още нещо: мнозинството учителки и учители (75%) са доволни от своята професия и от своето училище. И почти всички от учителското съсловие са убедени, че ученичките и учениците в тяхното училище се чувстват добре, пише в обобщение АРД.
Публикацията е на Дойче Веле. Заглавието е на ДЕБАТИ. БГ