Юнкер
На снимката: Председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер

Не можем да продължаваме да се караме, докато намерим решение, всеки път, когато пристигне нов кораб. Временната солидарност не е достатъчна. Нуждаем се от трайна солидарност – днес и завинаги. Това бяха основните призиви в изказването на  председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер относно състоянието на Европейския съюз през 2018 г. Той обърна внимание на най-наболелите теми на ЕС днес като популизма, тероризма и Брекзит.

Председателят на ЕК разви идеята за европейско-африкански съюз, базиран на сътруднечество, а не на благотворителност, който да доведе до търговско споразумение между двата континента. Той препоръча еврото, в качеството му на втората най-голяма валута след долара, да бъде употребявано „по-стратегически“.

Юнкер призова за „силно лидерство“ при договарянето на Брекзит.

„Великобритания никога няма да бъде за нас просто някакава трета страна“ – заяви той.

По думите му ЕС ще направи всичко възможно да подкрепи Ирландия и да не допусне твърда граница със Северна Ирландия, но подчерта, че британският кабинет трябва да свърши своята част от работата по постигане на сделката. Юнкер също така изрази известна подкрепа за „плана Чекърс“ на премиера Тереза Мей, като се съгласи, че стартовата позиция за бъдещото партньорство трябва да бъде свободната търговска зона мужду ЕС и Великобритания.

Относно тероризма в интернет Юнкер заяви, че от платформите ще се изисква да разработят нови методи за надзираване на съдържанието, но остана неясно каква форма ще трябва имат те. Според писменото предложение за тази реформа интерент компаниите, които не се съобразят с това изискване, ще срещнат глоби до 4% от годишния им оборот.

По темата за сигурността председателят на ЕК бе категоричен, че ЕС трябва да бъде обезпечен срещу многото опасности, които съществуват.

Няма да милитализираме ЕС. Това, към което се стремим, е по-голяма самостоятелност и адекватност на нивото на глобаните ни отговорности – заяви той – Само силна и обединена Европа може да предпази своите граждани от вътрешните и външните заплахи – от тероризма до климатичните промени.“

Относно популизма ръководителят на ЕК заяви:

„Трябва да прегърнем онзи тип патриотизъм, който се използва за добро и никога срещу другите. Трябва да отхвърлим онзи национализъм, който излъчва омраза и унищожава всичко по пътя си“.

В областта на икономиката бяха отчетени добри резултати с растеж на европейската икономика за 21 поредни четиримесечия и 239 милиона работещи европейци – повече от всякога. Безработните младежи са 14,8% и Юнкер оцени това като „високо ниво, но все пак най-ниското от 2000 година досега“.

Той подкрепи отмяната на лятното и зимното часово време като задължително в ЕС. По думите му страните-членки трябва да решават сами дали да преминавт към зимно и лятно часово време.

В своята последна реч като председател на ЕК Юнкер представи 3 нови и амбициозни предложения за гарантиране на пълната солидарност на ЕС в областта на миграцията и за осигуряване на по-добра защита на външните граници на Европа. Тези нови инициативи се представят една седмица преди неофициалната среща в Залцбург и представляват конкретен принос към очакваните обсъждания между лидерите на ЕС по въпросите на миграцията. Те имат за цел да подпомогнат постигането на цялостен компромис по текущата реформа на системата на ЕС за предоставяне на убежище.

Днешните предложения са още по-амбициозни по отношение на Европейската агенция за гранична и брегова охрана и Агенцията на Европейския съюз в областта на убежището – и двете ще бъдат подсилени, за да може държавите от ЕС по всяко време да разчитат на пълна оперативна подкрепа от страна на Съюза. Днес Комисията предлага също така мерки за подобряване на ефективността на процедурите за връщане, като се актуализират съществуващите правила на ЕС за връщането, и посочва следващите стъпки относно законната миграция, която е съществен елемент на една балансирана миграционна политика.

Въз основа на двугодишната работа Комисията предлага да се укрепи още повече Европейската агенция за гранична и брегова охрана и да ѝ се възложат задачи с подходящо равнище на амбиция в съответствие с общите предизвикателства, пред които е изправена Европа по отношение на управлението на миграцията и границите. Въпреки че мандатът на агенцията се разширява, това е в подкрепа на държавите- членки и не замества техните отговорности за управление на външните граници и връщане. Днешното предложение включва:

  • Постоянен корпус от 10 000 оперативни служители до 2020 г.: за да се осигурят предвидими и подходящи ресурси, агенцията ще може да разчита на свои служители и оборудване, като кораби, самолети и превозни средства;
  • Изпълнителни правомощия: под ръководството и контрола на държавата от ЕС, в която са разположени, членовете на постоянния корпус на европейската гранична и брегова охрана ще могат да изпълняват задачи, изискващи изпълнителни правомощия, като например проверки за установяване на самоличност, разрешаване или отказ за влизане по външните граници и задържане на хора на границата. Така ще се осигури тяхната пълна оперативна ефективност;
  • По-голяма подкрепа при връщането на мигранти: освен да организира и финансира съвместни операции по връщане, агенцията вече ще може да подпомага държавите членки във връзка с процедурите за връщане, например като идентифицира незаконно пребиваващи граждани на държави извън ЕС, набавя документи за пътуване и подготвя решения за връщане за националните органи, които ще продължат да отговарят за вземането на самите решения за връщане]
  • Засилено сътрудничество с държавите извън ЕС: при наличие на предварително съгласие от съответната държава агенцията ще може да започва съвместни операции и да разполага служители извън ЕС, отвъд съседните на Съюза страни;
  • Повече финансови средства: общите разходи за предложената модернизация на европейската гранична и брегова охрана възлизат на 1,2 млрд. евро за периода 2019 – 2020 г. За следващия бюджетен период на ЕС, 2021 – 2027 г., е предложено да се отпуснат 11,3 млрд. евро;
  • Укрепване на Агенцията на ЕС в областта на убежището.

С днешното предложение бъдещата Агенция на ЕС в областта на убежището ще получи мандата, инструментите и финансовите средства, необходими за предоставяне на бързи и цялостни услуги на държавите членки на всички етапи от процедурата за убежище. Днешното предложение включва:

  • Пълна оперативна подкрепа във връзка с процедурите за убежище: екипите на агенцията за подкрепа в областта на убежището ще предлагат пълен набор от дейности за подкрепа, включително като извършват всички действия на административния етап от процедурата за убежище;
  • Съвместните екипи на ЕС за управление на миграцията ще подпомагат държавите членки при необходимост и искане от тяхна страна, включително в горещите точки и в контролираните центрове. Екипите ще се състоят от експерти от Европейската агенция за гранична и брегова охрана и Агенцията на ЕС в областта на убежището и ще се координират от Комисията. Под ръководството на приемащата държава те ще могат да изпълняват всички необходими задачи за приемане на пристигащи лица, за разграничаване между тези, които се нуждаят, и тези, които не се нуждаят от закрила, и за извършване на процедурите за убежище и връщане;
  • Повече финансови средства: за да може агенцията да изпълнява нарасналите си задачи, Комисията предлага бюджет от 321 млн. евро за периода 2019 – 2020 г. и 1,25 млрд. евро за периода 2021 – 2027 г.

По-силна и по-ефективна европейска политика на връщане

Чрез целеви преглед на Директивата относно връщането ще се допринесе за ускоряване на процедурите за връщане, ще се предотвратяват по-добре укриването и незаконните вторични движения и ще се увеличи ефективността на връщанията при пълно зачитане на основните права.

Нова процедура на границата: лицата, чиито молби за убежище са отхвърлени по време на процедури по границите, ще бъдат насочвани направо към опростена процедура за връщане без срок за доброволно напускане и с по-кратки срокове за обжалване. Така на границата и в контролираните центрове ще могат бързо да се приемат и изцяло да се прилагат решения за връщане.

Ясни процедури и правила за предотвратяване на злоупотреби: за да се избегне забавяне, решенията за връщане ще трябва да се издават незабавно след или заедно с решение за прекратяване на законно пребиваване. В случай на отхвърлена молба за предоставяне на убежище, ще се прилагат общи срокове от максимум 5 дни за обжалване на решението за връщане. Освен това ще бъде въведено задължение за съдействие за лицата, подлежащи на процедура за връщане, включително във връзка с проверката на самоличността и получаването на документи за пътуване.

Ефективни доброволни връщания: с цел насърчаване на доброволните връщания и подобряване на финансовата и практическата подкрепа, държавите от ЕС ще трябва да въведат програми за доброволно връщане. В същото време държавите членки ще могат да съкращават срока за доброволно връщане, например за да предотвратят укриване.

Ясни правила за задържане: наличието на общи критерии за определяне на риска от укриване, един от определящите фактори дали задържането е оправдано, ще помогне за по-ефективно използване на задържането по време на процедурите за връщане при пълно зачитане на основните права. С цел по-добро отразяване на времето, необходимо за успешното извършване на връщания, и при условие че условията за задържане са изпълнени, държавите от ЕС следва да предвидят първоначален срок на задържане от не по-малко от 3 месеца. Освен това държавите членки вече ще могат да задържат и подлежащи на връщане лица, които представляват заплаха за обществения ред или националната сигурност.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук