Влаковете в цялата страна се движат по-бавно заради жегите. В участъци с критично високи температури на релсите скоростта се ограничава между 40 и 60 км/ч. Целта е да се намали рискът от сериозни деформации на железния път. В София в най-горещите часове част от старите трамвайни трасета се обливат с вода няколко пъти дневно.
В горещите летни дни железничарите следят с повишено внимание температурата на около 5000 километра релси в цяла България.
„Релсите са изработени от стомана. Стоманата е материал, който при повишаване на температурите се разширява. Стига се до деформация на релсите“, каза пред БНТ Емил Симеонов – главен ревизор по безопасност на транспорта в НКЖИ.
Между 11:00 ч. и 19:00 ч. температурата на релсите се мери на всеки час през 40-50 километра. Процедурата отнема около 5 минути. В 12 часа в София е около 30 градуса. Температурата на железния път край централна гара е по-висока – 40 градуса.
Когато термометърът на релсите покаже над 54 градуса, скоростта на движение на влаковете в горещия участък се ограничава.
„В зависимост от конструкцията на железния път скоростта се ограничава от 40 до 60 километра в час. За да не се допусне загуба на устойчивост на железния път“, коментира Емил Симеонов.
Така заради ограничената скорост влаковете закъсняват.
Макар и рядко композиции спират заради сериозни деформации на релсите.
„Последно беше Столник-Саранци. Спряхме движението на влаковете, докато се извършат всички действия, за да може да гарантираме безопасността на пътниците“, разясни Емил Симеонов.
Жегите създават проблеми и по част от трамвайните релси в София. Температурата им надхвърля 60 градуса.
„Понякога, когато се получи аварийна ситуация, се ограничава скоростта. Преди 2 дни имахме надигане на релсите, което предизвика спиране на трамвайното движение за 33 минути. Поддържаме релсов път, който е над 40 години в редовна експлоатация. Нормално е след толкова години да има влошено техническо състояние“, каза инж. Асен Ценов – заместник-директор по релсов път в Столичен „Електротранспорт“.
Още новини от деня – четете тук