Стотици камиони и автобуси протестираха с шествия в страната. В редица градове тежката техника премина в знак на протест с настояване за намаляване на акциза на горивата и отлагане на плануваното разширение на ТОЛ системата, което ще направи така, че не само леките автомобили да плащат за използване на второкласните пътища, а и тежките такива. Така става ясно, че исканията на превозвачите са в ущърб на данъкоплатците.
Камиони и автобуси на протест
В София камионите и автобусите не стигнаха центъра на града, като бяха задържани на входовете на столицата. Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи посочи, че от 8 ч. камионите са събрани на входа на София.
Над 300 тежкотоварни машини и автобусни превозвачи се включиха в протестно шествие в Бургас, като преминаха с бавна скорост по централни улици и булеварди и затрудниха движението. Протести се проведоха и в други градове на страната, сред които Благоевград и Стара Загора.
За какво настояват от бранша?
Транспортните фирми в региона настояват за намаляване на акциза на горивата и отлагане на плануваното разширение на ТОЛ системата. От бранша се заканват, че ще спрат транспорта в цялата страна от 18 май.
Превозвачи от Стара Загора също протестирахa с искане за намаляване на акциза на горивата с 50%, временно отпадане на добавката за екологично чисто гориво и отлагане на планираното разширяване на тол системата.
По въпроса с ТОЛ системата регионалният министър вчера каза, че връщане назад няма. В момента всички леки автомобили плащат винетка за ползване на второкласните пътища. Същевременно тези, които ги увреждат най-много – тежкотоварните автомобили, не плащат нищо.
„Следователно, ако гражданите условно казано в момента плащат 270 милиона от винетки, трябва това нещо да представлява 1/3 от общата събираема сума. Значи трябва да се вдигне цената на тола веднъж и второ, да се отиде към пълния му обхват“, заяви регионалният министър.
По думи на Караджов поддръжката на пътищата струва около 1 милиард лева. Тези пари се плащат и сега, но се използват парите на данъкоплатците, тоест и тези, които не притежават автомобили.
Акцизът на горивата
Преди месец Асен Василев заяви, че България е предложила на ЕС намаление на минималната ставка на горивата наполовина, за да бъде преодолян проблема с високите енергийни цени. Василев коментира, че ако предложението не бъде прието, то ще се търсят други механизми за подпомагане.
Преди два дни той обаче обясни защо това не е възможно:
„Първата причина е, че сме свързани с най-ниския акциз в Европа и те не дават допълнителни дерогации. Втората причина, специално за превозвачите е, че махайки акциза, те ни казват „дайте ни милиард и половина субсидия“. Ние трябва да ги вземем от данъците – вашите, моите, на всички работещи граждани. Тук не страда бюджетът. Въпросът е искат ли останалите данъкоплатци да финансират превозвачите“, каза вицепремиерът.
Акцизът на газа и електроенергията обаче може да бъде премахнат, защото европейските регламенти го позволяват, уточни той.
Как се стигна до протестите?
През изминалата седмица еше проведена среща между премиера Кирил Петков, транспортния министър Николай Събев и регионалния министър Гроздан Караджов. Срещата обаче завърши със скандал, след като след многократни провокации, Кирил Петков посочи вратата на тези, които не искат да го слушат.
Впоследствие изтече запис от срещата, направен без знанието на всички участници, което беше знак, че целта на превозвачите е по-скоро провокация, а не решаване на проблемите. Доказателство за това са и продължаващите протести, чиито искания са в ущърб на интереса на обикновените данъкоплатци.
Така изглежда, че протестите на превозвачите са по-скоро предизвикани от носталгия по произвола през изминалите 12 години и раздаването на пари на черпак при най-малката заявка за протест.
Още вътрешнополитически новини – четете тук