През последната сряда на февруари, хората от целия свят отбелязват Световният ден за борба с тормоза в училище. На този ден, участниците носят розови, сили или лилави тениски като символ на позицията им срещу насилието в училище. През 2007г., двама млади канадци – Дейвид Шепърд и Травис Прайс купили и раздали 50 тениски. Причината – деветокласникът Ейдриън Кота носил розова тениска в училище и съучениците му го набили.
Постепенно управниците на големите градове в Канада подели инициативата и така до днес, когато целият свят застава срещу тормоза в учебните заведения.
„Денят на розовите тениски” цели да предотврати насилието. Американският правосъдно министерство излезе с доклад, според който едно на 4 деца е било подложено на тормоз и то не еднократно. Статистиката показва, че срещу 71% от учениците е проявявано насилие. Учени от Медицинския факултет на университета Йейл откриха връзка между тормоза в училище и самоубийствата. През последните 30 години се забелязва възходяща тенденция на самоубийствата сред децата и юношите.
Затова на този ден активистите посещават училищата, за да говорят с децата. Организират се митинги, информационни кампании на открито и в интернет, за да привлекат вниманието на обществото към проблема.
Инициаторът на „Деня на розовите тениски” – Травис Прайс, ежегодно посещава училища в Канада, за да сподели своя опит с тормоза в училище. Той сподели и съвети, които неговите родители са му давали.
Световноизвестни дизайнери също участват в инициативата. Традиционно те пускат колекции от розови тениски, на които пише „Кураж”, „Дръжте се”, „Бъди уникален”.
Всеки трети ученик между 13 и 15 години, в световен мащаб, редовно е подложен на тормоз, показват последните изследвания за насилието в училище на УНИЦЕФ.
Статистиката показва още, че 6 от 10 деца в света, на възраст между 2 и 14 години, са тормозени и вкъщи.
У нас, в 65% от случаите, насилието над деца е извършвано в семейството, на второ място се подрежда агресията в училище и на улицата. В началото на месеца, правителството прие Национална програма за закрила на детето, според която институциите ще се борят да повишат ефективността на мерките за закрила на децата, както и за създаване на ефективна превенция на домашното и сексуалното насилие.
Директорът на Фондация „Асоциация Анимус” Надежда Стойчева коментира, че през последните години има тревожна тенденция на увеличаване на драстичните форми на насилие, като жестокостта се появява между деца.
„Дори и да има жестокост в децата, то тя е на ниво, с което може да се справим лесно, но напоследък проблемите са сериозни и отговорността за тях е на възрастните”, каза Стойчева.
Експертът цитира и статистика на Министерството на образованието и науката, според която през учебната 2015 – 2016 г. случаите на физическа агресия в училище са 2270, на вербална агресия – 2789, на тормоз, в това число и кибертормоз – 1493.
„В България нямаме устойчиви практики за справяне с училищния тормоз”, коментира Надежда Стойчева. По думите й практиката сочи, че най-често детето, упражнило насилие, е преместено в друго училище, което не само не решава проблемите му, а дори ги задълбочава.
Според нея, в много от случаите децата на гурбетчиите се превръщат в агресори поради липса на родителски контрол. От друга страна – някои родители неглижират емоционалната връзка с децата.
„Грижат се за храната, дрехите, академичните постижения, но рядко говорят за страхове, взаимоотношения”, коментира експертът.
За 2016 година на Националната телефонна линия за деца 116 111 са се обадили 263 деца, които са разказали за насилие, 205 родители, 298 други възрастни, един учител, 64 институции.