Стартът на Starship от площадката на SpaceX в Бока-Чика, Тексас, САЩ, 20 април 2023 г.

Факт: въпреки привидно неуспешния опит и взривяването на ракетата на Илон Мъск, 20 април 2023 г. ще влезе в световната история като начало на нова епоха при свръхтежките космически ракети.

Двойката Starship S24 и Super Heavy B7 успешно се отдели от стартовата площадка, издигна се, летя 4 минути и постави няколко рекорда едновременно. Самият факт, че ракетата-носител не се взриви още на старта, е огромно техническо постижение за суперсложната система. При това нито една версия на ускорителя Super Heavy не беше минавала никакви изпитания. Затова и първият полет беше особено важен за събиране на максимално количество данни.

Веднага след старта, по неизвестни засега причини, се изключиха 3 от двигателите. Въпреки това ракетата продължи мощно да набира височина. На 30-ата секунда се взриви хидравличен блок, отговарящ за тягата на централните двигатели и в този момент ракетата очевидно загуби важен орган на управлението. През следващите 70 секунди се самоизключиха още 3 двигателя. Около 2 минути след старта, на височина 38 километра, Starship Super Heavy започна да се отклонява от планираната траектория, заклати се и напълно загуби управление. Още 1 минута, макар че се въртеше около надлъжната си ос, ракетата летя със скорост 2000 км/ч и накрая се взриви. Полетът продължи точно 3 минути и 59 секунди.

Една от ключовите задачи на теста беше преодоляването на зоната на максимално аеродинамично съпротивление в ниските части на атмосферата. Това е голямо инженерно предизвикателство и опитът очевидно имаше успех.

В своя туитър Илон Мъск написа, че следващият тест ще бъде след няколко месеца, а новата двойка ракета-кораб вероятно ще бъдат В9 и S26.

Поздрави от Мъск за екипа му.

Американската ракета Space Launch System, която ще се използва за изпращане на астронавти на Луната, засега остава най-тежката от подобните си в целия свят. При Starship Super Heavy обаче ключови са не габаритите, а концепцията: първи кораб за многократно използване, ускорител с десетки отделни двигатели, с възможност за поправки в орбита и с гориво от метан и течен кислород.

Всъщност Starship Super Heavy не е просто поредната тежка ракета или желание за подобряване на рекорди от космическата надпревара през XX век. Това е принципно нова система, чието създаване е опит за преосмисляне на съществуващите космически постулати.

На първо място това е първата система за многократна употреба. Неслучайно тази концепция е наричана Светия Граал на ракетостроенето. За първи път в историята и корабът, и ускорителят ще бъдат използвани отново, вместо да се строят нови. За целта, разбира се, трябва да се направят още много тестове, необходимо е време. Но преди 10-ина години и да се сложи ускорител на кораб в океана изглеждаше твърде амбициозна идея, а днес това се прави редовно, бързо и рутинно.

Доскоро концепцията за бързо преизползване на ракетите просто не съществуваше. Връщаха се или само корабът (совалките Space Shuttle и военният апарат Boeing X-37), или само първата степен на ракетата (Falcon 9). Днес ключова роля играе времето за обслужване на сложните системи. Само си представете как би изглеждал светът, ако след всеки полет на пътнически или товарен самолет се налагаше той да бъде бракуван или да мине едногодишно техническо обслужване и ремонт.

Starship Super Heavy има реалните шансове да стане първата система за космически пътувания и транспорт, която да се използва като най-обикновен днешен самолет. Тогава на космическите отрасли ще им се наложи да се преустройват към нови реалности.

Още любопитни новини – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук