Браншовите сдружения в сектор „Транспорт“ и „Спедиция“ са подготвили писмо до премиера Бойко Борисов, с което искат от него съдействие по най-проблемните моменти около предстоящото въвеждане на тол системата в България.
„Подкрепяме въвеждането на тол системата в България, но искаме това да стане при реални правила и стриктно обосновани цени“, заяви на специална пресконференция Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.
Представители на браншовите сдружения на превозвачите проведоха среща с медиите на тема „Транспортният бизнес за социално справедливи и прозрачни тол такси“, а причината за нея станаха предстоящите тестове на тол системата, които МРРБ ще стартира на 15 май. Към средата на август пък се очаква системата да заработи изцяло.
„Досега никой от МРРБ не даде яснота по какъв начин ще бъде изградена и как ще функционира точно тази система“, подчерта още Йордан Арабаджиев.
За да онагледят своите притеснения, от бранша бяха поканили IT специалиста Мартин Димитров, който е и специалист в областта на тол системите. Пред всички присъстващи той обясни, че българската система ще бъде базирана на GPS позициониране, което я прави една от най-модерните в света.
Има обаче и една уловка. За да функционира тя, трябва да бъдат изградени 420 броя портални рамки на определени места в страната. За целта е предвидено да бъдат изградени 100 нови, а съществуващите 320 преброителни пункта на АПИ да бъдат преоборудвани.
„Те заснемат регистрационния номер на превозното средство и определят размера и теглото на превозното средство. Ако няма такива рамки обаче, всеки ползвател на пътната мрежа може да реши дали да заплати или не, а българската държава няма да има начин, по който да го глоби“, обясни Мартин Димитров.
Според превозвачите обаче все още такива рамки няма, а те изразяват опасение, че това може да доведе до реален риск от настъпване на хаос при работата на системата.
„Настояваме да бъде налична цялата инфраструктура, тогава тестово да се стартира системата. Искаме още предоставяне на пътна карта за тези рамки, за да е ясно на транспортния и спедиторския бизнес къде ще са ситуирани те и по какъв начин ще се извършва контролът“, подчерта още Йордан Арабаджиев
От бранша отправиха и други искания. Те настояват тол системата у нас да обхваща само магистралите и първокласните пътища, които са част от европейските транспортни коридори, при осигурени и алтернативни безплатни маршрути. Към момента се предвижда тя да заема 55% от пътната мрежа у нас.
Превозвачите настояват още и за пълна прозрачност на разходите за поддръжка, за събирането и разходване на сумите от тол таксите, а размерът на таксите да бъде съобразен с БВП на страната ни.
Сред исканията им фигурира още възможност за приемане на облекчения за опериращите на вътрешния пазар, които превозват стоки от първа необходимост – храни и горива за населението.
Превозвачите са категорични в едно – не искат формата им на общуването с правителството и управляващите да бъде чрез протести, но все пак са готови и на такива.