Колосалните 314 милиарда долара губят авиокомпаниите заради коронавируса. Пандемията COVID-19 засегна тежко въздушния транспорт, като приземи повечето самолети, което доведе до уволнения, фалити и планове за спасяване.
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) изчисли, че глобалните авиокомпании ще регистрират 55-процентов спад в сравнение с 2019 г. и въздушният трафик няма да отлепи до мястото, където е стоял преди вируса, до 2023 г.
Масови фалити
Най-голямата авиокомпания в Латинска Америка LATAM, която има над 42 000 служители, стана най-новият превозвач, който обяви фалит на 26 май. Тя влезе в доброволна реорганизация под закрилата на глава 11 в Съединените щати, което позволява на компания, която вече не е в състояние да изплати дълга си, да се преструктурира без натиск от страна на кредиторите.
Това става само две седмици, след като колумбийската Avianca, която има 20 000 служители, също подаде заявление за фалит в САЩ, за да реорганизира дълга си.
Закъсалата за пари Virgin Australia също се срина на 21 април.
Авиокомпанията поиска заем от 1,4 милиарда австралийски долара (930 милиона долара), за да остане „над водата“, но правителството отказа да спаси компания, чийто мажоритарен собственик е чужд.
Пандемията също доведе до срив на Comair на Южна Африка и South African Airways, британската Flybe и четири дъщерни дружества на норвежката Air Shuttle в Швеция и Дания.
Работни места на минус
Air Canada планира да съкрати повече от половината от работната си сила или поне 19 000 служители.
British Airways ще освободи 12 000 работни места или 30 процента от работната си сила, американските Delta Air Lines ще извършат 10 000 съкращения, докато SAS на Скандинавия ще се свие с 5000 работни места, а британският EasyJet ще ореже 4500 работни места.
Други загуби на работни места ще дойдат в United Airlines в САЩ (3 450 служители), британската Virgin Atlantic (3150), ирландската Ryanair (3000) и Aer Lingus (900), Icelandair (2000), Brussels Airlines (1000), унгарската Wizz Air ( 1000) и Fiji Airways (758).
Щетите във въздушния сектор се простират и извън авиокомпаниите
Американският производител на самолети Boeing обяви 16 000 съкращения, или 10 процента от работната си сила в сектора на гражданската авиация.
В сектора на двигателите американският производител General Electric и британският Rolls-Royce също са намалили съответно 12 600 и 9 000 работни места.
Помощ „от горе“
Германската авиокомпания Lufthansa на 25 май обяви, че е постигнала спасителна сделка с правителството за девет милиарда евро, по силата на която Берлин ще стане основен акционер.
Но два дни по-късно авиокомпанията даде заден ход, заявявайки, че нейният надзорен съвет в момента „не е в състояние да одобри“ сделката заради опасенията от прекомерни условия от страна на контролиращите спазването на конкуренцията в ЕС.
Също в Германия чартърната компания Condor, дъщерно дружество на фалиралата туристическа агенция Thomas Cook, си осигури 550 милиона евро заеми от държавата.
Франция и Холандия се втурнаха да спасяват Air France-KLM с план между девет и 11 милиарда евро.
Повечето от големите американски въздушни компании поискаха подкрепа от масивен пакет от 2,2 трилиона долара, предназначен да подпомогне засегнатите индустрии, от които 50 милиарда долара са предназначени за сектора на гражданската авиация.
Италия реши да национализира Alitalia. Великобритания обеща на EasyJet публичен заем от 600 милиона лири. Швейцария е гарантирала 1,2 милиарда евро заеми на Swiss и Edelweiss, две дъщерни дружества на Lufthansa.
Нова Зеландия е отпуснала заем около 900 милиона новозеландски долара (551 милиона долара) на Air New Zealand.
Дубай и Турция също обявиха, че ще се притекат на помощ на Emirates и Turkish Airlines, но все още не са предоставили конкретни данни.