стачки, летища

Стачки могат да блокират лятото и да направят почивките на европейците невъзможни. Стачките по европейските летища, които вървят от началото на годината, но постепенно се засилват, вещаят нова вълна от хаос с отменени и забавени полети в началото на активния сезон За това сочат данните от туристически компании, цитирани от Ройтерс.

Въпреки че авиокомпаниите всячески се стараят да избегнат повторение на миналогодишната пътническа криза в пика на сезона. Тогава по летищата се виеха дълги опашки, мнозина изпускаха полетите си, а

хиляди бяха принудени да ги отменят

и да променят плановете си. И тази година се очертават сериозни проблеми.

Зад тази мрачна перспектива стоят както синдикалните действия по летищата. Също така и проблемите на самите авиокомпании с окомплектоването на машините, по данни на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА (IATA).

В рамките на великденските пътувания в Европа отменените и закъснелите с повече от три часа полети са били повече от регистрираните през 2022 г. и 2019 г., според компанията, обработваща молби за компенсации при закъснели и отменени полети „Еърхелп“ (AirHelp). Най-сериозни са били проблемите във Франция и Великобритания.

„Ситуацията във Франция се влоши сериозно заради протестите срещу пенсионната реформа. Летище „Шарл де Гол“ е сред най-тежко засегнатите“, казва Оливие Понти, вицепрезидент на компанията за обработка на пътнически данни „Форуард кийс“.

В рамките на великденския период във Франция

заради стачки на диспечерите едва 62 на сто от полетите се движеха по разписание

спрямо 75 на сто през 2022 г. и 76 на сто през 2019 г. преди пандемията, по данни на „Еърхелп“. През периода са били отменени 33 300 полета спрямо 7800 през 2022 г., а 9000 са закъснели с повече от три часа спрямо 6800 през 2021 г.

До средата на март трансферите през летище „Шарл дьо Гол“ са спаднали със 75 на сто спрямо 2019 г., а операторът на аеропорта отчита, че за периода януари-март е загубил 470 000 пътници, по данни на „Форуард кийс“.

Стачките на граничните служители във Великобритания причиниха сериозни нарушения на трафика в цялата страна, като най-тежко засегнати са били лондонските летища, според „Еърхелп“. Все пак 73 на сто от самолетите са излетели или кацнали навреме спрямо 76 на сто през 2022 г. и 81 на сто през 2019 г.

Общо 33 700 полета са били отменени

спрямо 26 600 през миналата година. 10 800, или 1 на сто от всички, са закъснели с над три часа. През 2021 г. броят им е бил 9500.

Продължаващите проблеми по летищата вещаят ръст на разходите за авиокомпаниите, а някои от шефовете им вече призоваха Европейската комисия да се намеси.

Опасенията са, че продължаващите стачки могат да доведат до намаление на туристическия трафик. Очаква се през лятото да достигне предпандемичните си нива. Полетите от Европа до „Шарл дьо Гол“ в средата на март са спаднали с 30 на сто спрямо нивата от 2019 г. Тези от САЩ – с 18 на сто, сочат данните на „Форуард кийс“.

А стачките със сигурност ще продължат, след като президентът Еманюел Макрон преди дни подписа крайно непопулярния закон за повишаване на пенсионната възраст.

В Германия летищата в Дюселдорф, Хамбург и Кьолн/Бон остават практически празни вчера и днес заради поредната стачка, организирана от германския синдикат „Ферди“ заради нарастващите разходи за живот. Протестите наложиха отмяната на около 700 полета, а близо

100 000 души се оказаха засегнати,

съобщава Асоциацията на летищата в Германия (ADV). За днес се очаква към протеста да се присъедини и летището в Щутгарт.

В Испания пилотите на „Иберия риджънъл еър нострум“ обявиха преди време безсрочна стачка с искане за повишаване на заплатите и от края на февруари протестират всеки понеделник и петък.

Служителите по наземното обслужване на „Суиспорт“ на

17 испански летища протестираха от началото на март

до средата на април всеки понеделник, вторник и четвъртък.

Кабинният състав на „Изиджет“ в Португалия проведе тридневна стачка в началото на април с настояване на увеличение на заплатите.

Италианската „ИТА еъруейс“ пък избегна на косъм мащабни стачки, след като в края на февруари договори повишение на заплатите на служителите си, без да обявява какво е то.

В резултат на всичко това авиационният сектор в глобален план няма да постигне очакваните нива на растеж през тази година. Ще остане с по-слаб капацитет на развитие поне до 2025 г. За това предупреди генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт – ИАТА Уили Уолш. Оценката му се базира на забавени доставки на нови самолети от страна на производителите. Недостиг на резервни части за машините също има.

Авиокомпаниите се надяват през тази година броят на пътниците да достигне до нивата от предпандемичната 2019 г. Дори да ги надмине. Но

липсата на достатъчно самолети,

които да ги превозят, може да се окаже пречка за реализацията на тези планове. Водещите самолетостроителни корпорации „Еърбъс“ и „Боинг“ изпитват затруднения с веригите на доставки на материали и части, което води до забавяне на доставките на нови самолети.

Лятото вече чука на вратата, а зад ъгъла дебнат стачки.

Още новини от Европа – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук