Съединените щати се насочиха към някои от най-големите технологични шампиони в Китай, от Huawei и TikTok на ByteDance до WeChat на Tencent.
Alibaba, един от най-големите световни конгломерати за търговия на дребно и интернет, може да бъде следващият, съобщава Си Ен Ен.
Действията срещу китайски компании на Вашингтон напоследък зачестиха, принуждавайки глобалните играчи да избират между Китай и Съединените щати.
„В момента сме в парадигма и геополитиката преминава през историческа трансформация казва Алекс Капри, научен сътрудник на фондация „Хинрих“ и старши сътрудник и преподавател в Националния университет в Сингапур.
Чиновниците от Вашингтон отправят „повече обвинения“ към китайските технологични компании, „индикация, че администрацията наистина иска да отдели“ технологичната индустрия, добавя Капри.
За разлика от ByteDance или Huawei – чиято глобална експанзия беше стопирана, след като Вашингтон ги отряза , Alibaba е по-различен играч. Компанията не е постигнала такъв голям успех при разширяването си на западните пазари.
Но фактът, че е национален технологичен шампион в Китай, може да е достатъчна причина Вашингтон да се насочи към нея, според Капри.
Има ли за Тръмп приятелство в бизнеса?
Alibaba все още не е заплашена от същите видове санкции, които американският президент Доналд Тръмп наложи срещу други китайски технологични фирми.
За момента Тръмп дори говори благосклонно за основателя на компанията Джак Ма, наричайки го „мой приятел“ по-рано тази година, след като китайският милиардер заяви, че ще направи дарения за борбата с пандемията на коронавирус.
Компанията обаче е на прицел в американската администрация . Миналата седмица държавният секретар Майк Помпео провери Alibaba, като призова американските компании да премахнат „ненадеждните“ китайски технологии от техните цифрови мрежи.
Компании като Alibaba бяха „отглеждани в напълно защитена среда в Китай, която беше затворена за чуждестранни конкуренти и те завоюваха пазарен дял, без да се налага да се конкурират с чуждестранни компании. Сега, когато се осмеляват и искат да се конкурират на откритите пазари, те са изправени пред обратната реакция“, казва Капри пред Си Ен Ен.
Бизнес за близо 74 милиарда долара годишно
Alibaba използва широко популярни платформи за електронна търговия, предлагани предимно в Китай и други пазари в Югоизточна Азия. Той също така стартира Alipay, едно от най-доминиращите приложения за разплащане в Китай, заедно с WeChat Pay от Tencent.
Каквото и действие да предприеме Вашингтон то едва ли ще повлияе на електронната търговия и бизнеса на дребно в Китай, който представлява близо 80% от 509,7 милиарда юана на Alibaba (73,5 милиарда долара) годишни приходи.
Приходите от международни продажби на дребно и на едро представляват 7% от общия обем на компанията. И дори санкциите срещу американския облачен бизнес на Alibaba биха били минимални.
Но забраната срещу WeChat, издадена миналата седмица, показва, че Вашингтон може да се готви да продължи с ограниченията.
Поръчката на WeChat, например, може да попречи на американците и американските компании да работят с каквото и да е свързано с приложението за съобщения, според Дан Уанг, базиран в Пекин технологичен анализатор от изследователската фирма Gavekal Dragonomics.
Той каза, че това може да откъсне WeChat от всички американски технологии – ход, който ще лиши Tencent от софтуера и полупроводниците, от които се нуждае, за да поддържа WeChat работещ.
„Ако направят нещо подобно с Alibaba, това също би било доста голям удар“, каза той.
Alibaba има много големи облачни операции в Китай и „изисква американски софтуер, за да продължи тези операции“, каза той.
И въпреки че Alibaba генерира малки приходи от Съединените щати, страната все още е важен пазар. Миналата година компанията отвори своя бизнес за електронна търговия за малки американски предприятия и пусна за първи път английска версия на своята платформа Tmall, като се стреми да удвои броя на чуждестранните марки на Tmall до 40 000 за три години.
Много големи американски компании вече продават стоки на Tmall, включително Apple, Nike и Johnson & Johnson.
Другите връзки на Алибаба със САЩ също се развиват. Когато избраха да станат публична компания през 2014 г., от Алибаба предпочетоха Нюйоркската фондова борса – където компанията набра зашеметяващите 25 милиарда долара, като постави глобален рекорд, който бе надминат едва миналата година, когато IPO на Саудитски Арамко събра 25,6 милиарда долара.
Apple сред големите губещи в битката между САЩ и Китай
Американските фирми също могат да страдат от новите ограничения, наложени на китайските технологични компании.
Ако например Вашингтон принуди Apple да премахне „ненадеждни“ приложения от ByteDance, Alibaba и особено Tencent от своя App Store в Китай, iPhone ще стане много по-малко привлекателен за китайските купувачи.
За столици милиони китайци WeChat е ежедневна необходимост. Те го използват за плащане на стоки, за изпращане на съобщения на приятели и семейство, публикуване на снимки, поръчка на храна..
„Ако Apple свали WeChat от своя App Store, тогава това е нещо друго.Ако това се случи, „щетите върху Apple ще бъдат много по-силни от щетите по Tencent „, каза Чинсяо Шао, основател на Red Gate Asset Management, независим инвестиционен мениджър, фокусиран върху пазарите на акции в Китай.
Само миналата година Apple е продала стоки и услуги на стойност 44 милиарда долара в района на Тайван и Хонконг, което е около 17% от общите продажби на компанията.