Ветото на президента Румен Радев върху промените в Наказателния кодекс и Закона за автомобилните превози мина в пленарна зала, с което отпаднаха предвидените в тях тежки санкции за нерегламентиран превоз на пътници.
Текстовете, променени през преходните и заключителни разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване, не успяха да съберат необходимата подкрепа при повторното гласуване в пленарна зала.
„За“ завишените санкции гласуваха 93 народни представители, 61 бяха „против“, а 18 се въздържаха.
Така държавният глава спря преквалифицирането на извършването на превоз на пътници без необходимото разрешение, регистрация или лиценз от административно нарушение в престъпление чрез специален състав в Наказателния кодекс. Предвиденото наказание от управляващите бе затвор от две до пет години, а моторното превозно средство, послужило за извършване на нарушението, да се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост. Ако се използва подправен документ или нарушението се извършва от повече от едно лице, наказанието беше още по-високо.
Според президента с промените едно и също деяние се определя и като престъпление, и като административно нарушение, като се дублират отговорности с различна тежест, без да има яснота кой ще е приложимият ред, което ще доведе единствено до объркване и няма да има реален принос в борбата срещу „сивата икономика“.
„Законът е върнат напълно основателно, с напълно валидни аргументи“, защити президентските мотиви по време на дебатите депутатът Георги Свиленски.
Според него истинският проблем се състои във факта, че в автомобилната администрация има корумпирани служители, заради което нарушителите избягват предвидените административни наказания.
„Не размерът на наказанието е възпиращо, а неизбежността на неговото налагане“, подкрепи го колегата му Крум Зарков.
Той попита управляващите защо предлагат такава висока санкция, при положение, че за редица други престъпния деяния, с много по-висока степен на обществена опасност, са предвидени далеч по леки наказания. „Нито на жертвите на престъпления ще помогнете, нито на хората от транспортния бранш ще помогнете“, категоричен бе той.
Неочаквано частична подкрепа за ветото дойде и от по-малкия коалиционен партньор „Обединени патриоти“.
„Трайно смущаващ е начина за промяна на Наказателния кодекс през Комисията по транспорта“, смята Искрен Веселинов, който призова подобни предложения да бъдат прецизирани в бъдеще.
Иглика Събева от ГЕРБ стана единственият депутат, осмелил да защити предложенията на най-голямата партия в парламента. Тя отново подчерта, че с промените, които отпаднаха, споделеното пътуване не би трябвало да попадне под ударите на закона, защото при него се говори за подялба на горивото, а не за възмездно предоставяне на услуга и реализиране на печалба