Цената на морските търговски превози се е увеличила няколко пъти след блокирането на Суецкия канал от заседнал контейнеровоз, съобщава Блумбърг.
Според експертите на агенцията все още е трудно да се оценят загубите, които световната икономика ще понесе заради инцидента.
Към днешна дата, в Суецкия канал са блокирани стоки и петролни продукти на стойност над 10 милиарда долара. В същото време кризата провокира увеличение на цената на морските товари.
Ако каналът остане блокиран в продължение на няколко седмици, танкерите, доставящи нефт и петролни продукти от Близкия изток до Европа, могат да бъдат насочени по алтернативен маршрут – около нос Добра надежда.
Според разчетите на агенцията, в този случай разходите за доставки ще се увеличат с поне 300 000 долара – това е количеството гориво, което трябва да се плати на всеки танкер, за да измине разстоянието от допълнителните 9650 километра
Припомняме, че Суецкият канал в Египет беше блокиран от голям товарен кораб, който заседна след като се е завъртял.
Инцидентът стана при лошо време на север от пристанището Суец. Водният път свързва Средиземно море с Червено море. Той е най-късата морска връзка между Азия и Европа и осигурява трафика на около 12% от световната търговия.
Няколко влекача опитаха да помогнат за преместването на 400-метровия плавателен съд „Ever Given”, който причини струпване на кораби и спря трафика.
Десетки товарни кораби и петролни танкери се редят в южния край на Суецкия канал в очакване да стане възможно да преминат от Червено в Средиземно море
„Ever Give” е регистриран в Панама и пътува от Китай до пристанищния град Ротердам в Нидерландия. Корабът засяда на път към Средиземно море. Той е построен през 2018 г. и се експлоатира от транспортната компания „Evergreen Marine”.