Бундестагът дава зелена светлина на автономните автомобили още през 2022-а година. Каква ще бъде ролята на шофьорите в новите превозни средства?
Германия е една от първите държави, приела законови правила за въвеждане на автономно автомобилно движение. Законът, одобрен от Бундестага, трябва да даде на автомобилите от т.нар. четвърта степен на автономно шофиране още от 2022-а година възможността да се движат по определени отсечки.
Шофьорът може да подремне по време на движение
При напълно автоматизираното шофиране от четвърта степен компютърът е в състояние за определено време – включително и за по-дълго разстояние, да поеме пълното управление на автомобила, без да бъде контролиран от човек. Този, който се вози в колата, е практически само пътник и може дори да подремне по време на пътуването или да говори по телефона. Но трябва да е в състояние да управлява автомобил.
Автомобилите от този вид могат да се справят със сложни транспортни ситуации, като например внезапно появили се ремонти по пътя, без да се налага шофьорът да се намесва, обясняват от БМВ. Компютрите ще алармират само при нужда – като например срив в системите. А ако шофьорът не забележи предупреждението, компютърното управление ще насочи автомобила към паркиране извън платното за движение.
Досега – само със специално разрешение
Автомобилната индустрия вече е изградила в специалните модели автоматични системи за изпреварване, смяна на лентата или спиране. Сега предстои следващата стъпка: технологията да започне да се използва за самоуправляващ се редовен транспорт или за превоз на стоки. В законопроекта е записано още, че е възможно и приложение в обществения транспорт в рамките на общините. Предстои законопроектът да бъде одобрен и от горната камара на германския парламент – Бундесрата.
Очаква се, че бързите реакции на техниката ще доведат до увеличаване на сигурността на пътя след въвеждането на автономното движение. Досега автономните автомобили можеха да се движат само със специално разрешение на територията на дадено предприятие. В случая става дума за малки, в повечето случаи бавно движещи се електрически бусове, които превозват група хора без шофьор.
Бизнесът е за милиарди
„В перспектива автономното шофиране ще революционизира нашата мобилност, за което има нужда от съответните предпоставки и рамкови условия“, заяви говорителят на християндемократите по цифровите въпроси Танкред Шипански. И Съюзът на германската автомобилна индустрия изразява задоволство: „Клиентите, промишлеността и държавата Германия ще имат изключителна полза“. Очаква се Германия да се превърне в „световен лидер“ в тази сфера.
Бундестагът взе важно решение и по друга технология на бъдещето – електромобилите. До 2023 година с държавно финасиране ще бъдат изградени 1000 допълнителни бързи станции за зареждане с мощност над 150 киловата. В момента в Германия има около 800 подобни станции.
Милиарди се инвестират в автономните автомобили
Американски концерни като „Гугъл“ и „Тесла“ вече отдавна са готови да приложат своите технологии в ежедневието. „Епъл“ също разработва автономен автомобил, както и няколко китайски производители.
Софтуерът и дигитализацията са основни приоритети и във визията за развитие на Фолксваген, Даймлер и БМВ, за които ще бъдат отделени инвестиции, възлизащи на милиарди. Целта на концерните е да останат независими от американските технологични гиганти, тъй като бизнесът е огромен. Швейцарската банка UBS прогнозира, че през 2030-а година с автомобилен софтуер ще могат да се спечелят почти два трилиона долара.