„Дойче банк“

  • Гигантите на германската икономика VW, Daimler, Siemens, Hugo Boss имат хиляди работници в Турция
  • Асоциацията на германските компании износителки твърди, че е налице реална заплаха за бизнеса

Предупреждението на германското правителство към бизнеса да не работи в Турция, изправи „на нокти“ най-големите компании в страната.

„Дойче банк“(Deutsche Bank ), „Сименс(Siemens ) и „Фолксваген“( Volkswagen ) са пуснали дълбоки корени в Турция от десетилетия. Много германски производители, са открили фабрики в страната и там работят хиляди турци. Германските компании в Турция  и техните служители стават уязвими поради влошаването на дипломатическите отношения между двете държави.

След като в четвъртък външният министър на Германия Зигмар Габриел обяви промяната в политиката спрямо Турция, внезапно ескалиралото напрежение оказа влияние и върху търговските отношения.  Тъй като Германия е най-големият търговски партньор на Турция, заплахата за бизнеса е реална, а някои планирани инвестиции вече са замразени, коментират от Асоциацията на компаниите износителки в Германия.

Само за миналата година търговския стокообмен между страните възлиза над 36 млрд. долара, а над 6800 германски компании работят на територията на Турция. Ето и основните фирми с най-голямо представителство:

„Дойче банк“

Най-големият германски кредитор навлезе в турския пазар през 1987-ма и предлага услуги в областта на корпоративното и търговското кредитиране. За клона на финансовата институция в Турция работят 116 души. Миналия месец „Дойче банк“ намали част от дейностите си в Турция.

През януари кредиторът отхвърли твърденията на проправителствен вестник, че участва в заговор срещу турската икономика, като заяви, че е „неприемливо“ името им да се асоциира с тероризъм. Повод за това беше заглавие на ежедневника „Йени Шафак“( Yeni Safak), което гласеше „Дойче банк“ и други германски фирми са замесени в икономически тероризъм“

„Фолксваген“

Германският автомобилен гигант определя Турция като един от основние си пазари, на който миналата година достави около 174 000 автомобила. Това е с около 5.6 процента повече от доставките за Русия и Италия.

Първата фабрика извън Германия за тежкотоварните камиони MAN, които се произвеждат от „Фоксваген“,  е открита до Анкара през 1966-та. В момента предприятието е производител номер едно на автобуси, сочи информацията от сайта на компанията. Там се правят ресове за градския транспорт с марки MAN и Neoplan.

„Сименс“

Компанията е наела около 3000 работници в Турция и е инвестирала в различни активи – от фабрики до болници. „Сименс“ произвежда голяма част от оборудването в турските медицински лаборатории. Целта на корпорацията през следващите 5 години е да генерира печалба от 100 млн. евро от различните си дейности.

„Хуго Бос“

Най-големият завод на германската модна компания се намира в Турция, където работят 3777 души. Фабриката в Измир произвежда висококачествено облекло: костюми, якета, тениски и дамска мода. Компанията коментира, че „следи отблизо“ случващото се в Турция и гледа с тревога на последните събития.

„Даймлер“

Вече над 30 години „Мерцедес-Бенц“ (Mercedes-Benz) произвежда камиони в Турция, предназначени главно за вътрешния пазар. Компанията планира да инвестира около 113 млн. евро през 2018-та в завода си в Аксарай, чиито капацитет ще се удвои. Към момента там работят 1800 души. „Даймлер“ произвежда и автобуси около Истанбул, повечето от които са за износ. Там са наети 3300 човека.

„Аксел Спрингер“

Медийната корпорация, притежаваща около 7 процента от „Доган ТВ Холдинг“, заяви, че не планира нови инвестиции в Турция заради репресиите срещу журналисти. Главният изпълнителен директор на компанията Матиас Дойфнер, отправи остра критика към турското правителство заради ареста на репортер, нает от вестника на „Аксел Спрингер“ – „Дивелт“ (Die Welt).

След като германски комедиант се подигра с турския президент Ердоган със скеч, излъчена по „Джърман ТВ“, Дойфнер публикува отворено писмо в „Дивелт“, с което подкрепи актьора и призова Ердоган да го съди.

„Робърт Бош“

Най-големият производител на авточасти има 5 отделни дъщерни дружества в страната, които се намират в Истанбул, Бурса, Кочаели, Маниса и Текирдаг. Те работят в сферата на мобилните решения, енергетиката и строителните технологии, индустрията и стоките за масово потребление.

„Бош“ навлезе в Турция през 1910-та, но първият завод на компанията беше открит през 1972-та в Бурса. За „Бош“ в Турция работят около 16 000 човека.

„Фрапорт“

Германският оператор притежава 51 процента от летището в Анталия, което е третото по големина в страната. Отливът на туристи през 2016-та, докара нетни загуби от 32.2 млн. евро.

„Дойче Луфтханза“

Германската авиокомпания има смесено дружество с „Търкиш Еърлайнс“, в което двете участват с равен дял. „СънЕкспрес“ (SunExpress) рааполага със 72 самолета и е превозила около 8 млн. пътници през миналата година, а приходите й възлизат на 991 млн. евро.

„Луфтханза“ използва екипажи на „СънЕкспрес“ (т.нар. споделени направления), при полетите на „Евроуингс“.

BASF

Химическата компания има 7 офиса и 6 производствени предприятия в Турция, в които работят около 800 души.

„Байер“

Фармацевтичната компания е отворила 2 завода в Турция, които работят в сферата на растителната защита и производството на лекарства. В тях са наети около 1400 души.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук