строители

Днес строители от цялата страна излязоха на пореден протест. Те блокираха основни пътища в цялата страна, а причината са неизплатените пари, които бюджетът им дължи. Проблемът обаче не започва от сегашното правителство, а от управлението на Бойко Борисов, когато и са заложени редица спорни договори, предизвикващи и до днес огромни разпри между управляващи и опозиция в парламента.

От край време е ясно, че от строителствата на пътища се крадат големи суми, като финалният резултат е ниско качество и „ремонт на ремонта”, който често е за сметка на държавата, тъй като гаранционните периоди са твърде кратки или пък до гаранция изобщо не се прибягва.

Последното доказателство за това са източените милиони от строежа на АМ „Хемус”, магистралата, която се строи повече от 30 години, и някак все не може да бъде завършена. Разследване на МВР ни показа защо. Пари са били плащани авансово за непостроени участъци, от които след това една голяма част е била прибирана от неизвестно кого. Явно обаче въпреки липсващите пари тогава, всички страни са били удовлетворени, тъй като протести нямаше.

„Колеги сме, свиркаме си.” Каза в едно от небезизвестните си видеа от правителствения джип Бойко Борисов малко преди да изгуби изборите през април 2021 година. Сега изглежда, че същите тези колеги са излезли с известна носталгия по времето, когато на почит бяха пътищата, но не и контролът.

Така не намери отговор въпросът къде са отишли парите от АМ „Хемус”, което вероятно и не е единственият подобен случай. Защо в продължение на години наблюдавахме порочните практики с инхаус процедурите и защо в договорите се залагаше една цена, а впоследствие се представяше друга – 2-3 пъти по-висока, като разликата се изплащаше от излишъците в бюджета в края на годината.

Да, работниците наистина трябва да си получат парите, но въпросът е защо не държат сметка на мениджърите си, които през годините авансово са получавали милиони, а сега се оплакват, че парите са спрели.

След като коалицията не успя да се разбере за шеф на БНБ, от „Продължаваме промяната” заявиха, че няма да подкрепят предложението на ИТН за изплащане на средствата на строителите. Вместо това предложиха да бъде изплатено 50% от дължимото веднага, а останалите пари да се дадат, след като бъде извършен контрол върху направеното.

След обявяването на решението да бъдат изплатени половината от средствата обаче, протестиращите обявиха, че искат всички средства сега. Това значи без проверки, без контрол на свършеното. Общо взето, на доверие, защото никой не иска контрол и всеки иска пари, но точно тази максима стои в основата на корупцията.

И ако има нещо, за което бихме могли да критикуваме правителството, е, че проблемът с действително липсващите заплати се разрешава изключително бавно. Друг е въпросът, че може би, ако прокуратурата беше намерила къде са изтеглените в брой 56 милиона от АМ „Хемус“ или пък ако не си затваряше очите за всички останали „вратички“, чрез които през последните години и строители и управляващи се облагодетелстваха, то и работниците щяха да са си получили отдавна заплатите и изградените пътища нямаше да са без маркировки и изпълнени с дупки.

Още актуални коментари – четете тук 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук