народно събрание, парламент

Парламентът закри спецправосъдието, което не осъди нито един олигарх. Това стана, след като депутатите одобриха на второ четене промените в Закона за съдебната власт след дебат, продължил повече от 9 часа. Предстои да решат какво ще се случи с делата и разследванията, които в момента са разпределени на специализираните съд и прокуратура.

Законопроектът урежда статута на работещите в тези институции съдии и прокурори, както и приключването на висящите дела при спазване на принципа за неизменност на състава.

Законопроектът за закриването им беше внесен в началото на март от Министерския съвет, а в пленарната зала беше защитен от министъра на правосъдието Надежда Йорданова (“Демократична България”).

Това решение бележи усилия, продължили години и за които в предишния парламент не достигнаха малко време, воля и усилия. Реформата в съдебната система, от която това е факт, беше сред основните приоритети на новото правителство.

Спецправосъдието беше създадено преди повече от 10 години – през 2011, като реално започва да функционира през 2012 с политическата воля на ГЕРБ. Като за негов „кръстник“ се счита бившата „дясна ръка“ на Бойко Борисов – Цветан Цветанов, който в последстие не само напусна партията и създаде своя, но и се обяви за закриването на този вид правосъдие.

Припомняме, че за този период, въпреки десетките повдигнати обвинения срещу емблематични фигури като Баневи, Бобокови, Нено Димов и много други, специализираното правосъдие не постигна никакви успехи в зала. Един от най-показателните примери в тази насока е унизителният арест на бившия кмет на район „Младост“ Десислава Иванчева и обвиненията за подкуп в особено големи размери. Акцията беше една от първите, която беляза началото на мандата на Иван Гешев. Общото между тях е, че лежаха дълго време по затворите без да имат осъдителни присъди.

Известни юристи в интервюта за Дебати.бг, нееднократно са го определяли като „вредно за демокрацията“  и „бухалка на властта“, а Гешев – като рекордьор по споразумения. Много от критиците му, от различни политически партии, са акцентирали, че то изпълнява политически поръчки спрямо неудобните на предишните управляващи. Това се доказва и от яростната защита на ГЕРБ и ДПС срещу закриването му, въпреки че дори ЕК нееднократно е алармирала, че структурата му и безотчетността на главния прокурор вредят на правовия ред в България.

Именно поради тези причини окончателното му закриване е истинска стъпка в правилната посока за реална съдебна реформа, сфера в която са най-големите дефицити у нас.

 

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук