„Днес правителството взе решение за прехвърляне на важната дейност по осигуряване на полети за спешна медицинска помощ по въздух от търговското дружество „България Хели Мед Сървиз“ към Държавния авиационен оператор – тоест към правителствения авиоотряд“. Това посочи днес на брифинг след редовното правителствено заседание служебният министър на транспорта Христо Алексиев.
По думите на министъра, при положение че тази дейност се отнася до живота и здравето на хората, тя трябва да бъде извършвана от държавата, а не от търговско дружество.
Държавното дружество „България Хели Мед Сървиз“ ЕАД бе създадено от правителството на Кирил Петков, като целта беше то да оперира с т. нар. въздушни линейки. То обаче е държавно дружество, като ръководителят му също се назначава от държавните власти. Проверка в Търговския регистър показва, че едноличен собственик на капитала на дружеството е Министерство на транспорта и съобщенията.
„Смятаме, че правителственият авиоотряд, който има дългогодишен опит в извършване на полети в летателна годност, е удачната структура, която трябва да бъде надградена и да извършва тази услуга“, каза още Алексиев. Той добави, че правителственият авиоотряд има много добре изградена организационна структура, логистика, много сериозни експерти, много сериозен опит. „Нямаме време за повече експерименти, не може едно новорегистрирано дружество, създадено от нищото, да изпълнява тази дейност, това е абсолютен държавен приоритет“, подчерта Христо Алексиев.
Преди дни – на 11 февруари 2023 г., „Продължаваме промяната“ излезе в позиция, в която Георги Гвоздейков – ръководел на „България Хели Мед Сървиз“, посочи следното:
„Въпреки че ние сме институцията, обезпечена с професионалисти, която законово е натоварена да създаде и извършва дейността по спешна медицинска помощ с хеликоптер съгласно Регламент ЕС 965/2012, до ден днешен сме в тотална изолация. Най-интересното е, че всички наши действия по реализиране на основната цел се препятстват и саботират съвсем умишлено от ресорните държавни ведомства“.
„Правителството вече пусна обществена поръчка за шест хеликоптера, които ще бъдат финансирани по Плана за възстановяване и устойчивост. България най-накрая ще има спешна медицинска помощ, която ще може да помага на българските граждани в 60-те минути след инцидента или т. нар. златен час. Това е една огромна победа за българското правителство и българските граждани“, посочи непосредствено след създаването на дружеството бившият премиер Кирил Петков. Вижте още.
След кабинета „Петков“ обаче обществената поръчка беше прекратена на 23 ноември 2022 г. Причината бе, че единственият кандидат в поръчката е дал по-висока оферта от финансовия ресурс, заложен като допустим от възложителя.
След това бе започната процедура по наемане на медицински хеликоптери, която също не се размина без пречки – компания, която се занимава с отдаване на аудио и видео техника, обжалва обществената поръчка за хеликоптерите, което наложи гледане на казуса в Комисията за защита на конкуренцията. Представители на компанията обаче не се явиха на заседанието, което подсили съмненията, че става въпрос за саботаж.
„Медицинската помощ по въздух ще бъде достъпна за всеки гражданин и ще бъде абсолютно безплатна“, каза още днес Христо Алексиев.
Попитан къде ще бъдат позиционирани самите хеликоптери той каза, че са обсъждани няколко площадки, включително в София, както и в района на Безмер, Чайка до Варна, както и Долна Митрополия. „Това са първоначалните площадки, защото там вече има изградена инфраструктура. Уточняват се площадки и в медицинските лечебни заведения“, допълни министърът.
Още вътрешнополитически новини – четете тук.