Целият смисъл на образователната система трябва да се промени, каза пред БНР психологът Иван Игов.
„Има една теория, според която на 15-20 години се сменят основно обществените стереотипи и нагласи и поради тази причина можем да говорим за появата на ново поколение, свързано с технологии и всякакви други неща. В края на 90-те години се появи поколението Z. Сега вече е поколението алфа. Това са дигитални поколения. Те са възпитавани и развивани по съвсем различен начин отколкото ние и поради тази причина те са различни. Разликата е в начина на учене и възприемане на света“, обясни той.
По думите му децата мислят по различен начин и учат като пъзел.
„Взимат различна информация от заобикалящия ги свят, най-вече от дигитални източници, и ги подреждат като пъзел, но спрямо своите потребности и спрямо своите нагласи, т.е.
те създават един собствен свят
и на базата на това учат. Няма какво да направим, такъв е светът, не можем да изхвърлим дигиталната ера и да се върнем отново към ерата на учебниците и тетрадките“.
Необходима е коренна реформа в цялата система и в много страни по света тя вече се прави, подчерта психологът.
Един изпит закрепостява децата и ги вкарва в един коловоз, изказа мнението си Иван Игов по отношение на националното външно оценяване след 7-и клас.
„Какво мери този изпит? Ако мери знания – то тогава къде са доказателствата за това? Има специални въпросници, тестове, те се мерят на валидност и надеждност за това какви са знанията. Има цял център към Министерството на образованието – там са едни и същи хора вече от 20 години сигурно,
пробутват едни и същи изпити
и най-често слагат критериите, след като са направили резултатите, за да могат някак да се вместят в нещата. Университетите искат хора, които могат бързо да овладяват нова информация и да я прилагат правилно“, коментира психологът. И попита:
„Ние какви точно изпити правим – не знам. И защо го наричаме външно оценяване, като системата мери сама себе си? Аз ако реша да се премеря себе си, разбира се ако трябва да се направя по-добър – ще си вдигна резултатите, ако от това зависи заплатата ми – ще го направя. Има съвсем ясни правила за това как се правят отделните видове тестове. Тези тестове не се правят по никакви правила и са без критерии – те се слагат след изпитите“.
В света всичко под 50% се смята за неиздържан изпит, подчерта той. Изцяло трябва да се прегледа и реформира този въпрос. Според него с това трябва да се занимаят хора, които разбират от психодиагностика.
„Всичко останало е непрофесионално от хора, които нямат никакви знания за това какво правят“.
Всичко трябва да се ревизира, да се вземе онова, което досега е работило, и да се надградят нещата с научни методи, смята Игов.
НВО е еднократен изпит, отбеляза психологът и добави, че може да се случи така, че в този ден да не се чувстваш добре.
„След този изпит те набутат в едно училище, в което не искаш, какво правиш след това?“.
Според него трябва да се даде възможност на децата и на образователната система да бъдат по-гъвкави.
Като друг проблем Игов посочи, че 90% от младите учители бягат от училище.
Още новини от деня – четете тук