епидемия училища

Целият смисъл на образователната система трябва да се промени, каза пред БНР психологът Иван Игов. 

„Има една теория, според която на 15-20 години се сменят основно обществените стереотипи и нагласи и поради тази причина можем да говорим за появата на ново поколение, свързано с технологии и всякакви други неща. В края на 90-те години се появи поколението Z. Сега вече е поколението алфа. Това са дигитални поколения. Те са възпитавани и развивани по съвсем различен начин отколкото ние и поради тази причина те са различни. Разликата е в начина на учене и възприемане на света“, обясни той.

По думите му децата мислят по различен начин и учат като пъзел.

„Взимат различна информация от заобикалящия ги свят, най-вече от дигитални източници, и ги подреждат като пъзел, но спрямо своите потребности и спрямо своите нагласи, т.е.

те създават един собствен свят

и на базата на това учат. Няма какво да направим, такъв е светът, не можем да изхвърлим дигиталната ера и да се върнем отново към ерата на учебниците и тетрадките“.

Необходима е коренна реформа в цялата система и в много страни по света тя вече се прави, подчерта психологът.

Един изпит закрепостява децата и ги вкарва в един коловоз, изказа мнението си Иван Игов по отношение на националното външно оценяване след 7-и клас.

„Какво мери този изпит? Ако мери знания – то тогава къде са доказателствата за това? Има специални въпросници, тестове, те се мерят на валидност и надеждност за това какви са знанията. Има цял център към Министерството на образованието – там са едни и същи хора вече от 20 години сигурно,

пробутват едни и същи изпити

и най-често слагат критериите, след като са направили резултатите, за да могат някак да се вместят в нещата. Университетите искат хора, които могат бързо да овладяват нова информация и да я прилагат правилно“, коментира психологът. И попита:

„Ние какви точно изпити правим – не знам. И защо го наричаме външно оценяване, като системата мери сама себе си? Аз ако реша да се премеря себе си, разбира се ако трябва да се направя по-добър – ще си вдигна резултатите, ако от това зависи заплатата ми – ще го направя. Има съвсем ясни правила за това как се правят отделните видове тестове. Тези тестове не се правят по никакви правила и са без критерии – те се слагат след изпитите“.

В света всичко под 50% се смята за неиздържан изпит, подчерта той. Изцяло трябва да се прегледа и реформира този въпрос. Според него с това трябва да се занимаят хора, които разбират от психодиагностика.

„Всичко останало е непрофесионално от хора, които нямат никакви знания за това какво правят“.

Всичко трябва да се ревизира, да се вземе онова, което досега е работило, и да се надградят нещата с научни методи, смята Игов.

НВО е еднократен изпит, отбеляза психологът и добави, че може да се случи така, че в този ден да не се чувстваш добре.

„След този изпит те набутат в едно училище, в което не искаш, какво правиш след това?“.

Според него трябва да се даде възможност на децата и на образователната система да бъдат по-гъвкави.

Като друг проблем Игов посочи, че 90% от младите учители бягат от училище.

Още новини от деня – четете тук

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук