Тъй като светът става все по-взаимосвързан и хората споделят своите данни в огромен, безпрецедентен мащаб, въпросът за защитата на данните в мрежите става все по-важен.
Защитата на данните в Европейския съюз е на път да се раздвижи значително. През месец май 2018г. ще влезе в сила Общият регламент за защита на данните (GDPR). Регламентът ще актуализира Директивата за защита на данните от 1995г., въведена в момент, в който цифровата ера е в зародиш, и ще окаже влияние както върху гражданите, така и върху бизнеса.
Организациите и предприятията ще трябва да информират хората за нарушения на данните, които биха могли да окажат отрицателно въздействие върху тях, и да направят това „без неоснователно забавяне на процедурата”. На съответните надзорни органи за защита на данните също ще трябва да се докладва за всяко нарушение.
Европейската комисия заяви, че новият единен закон за защита на данните ще замени „сегашната непоследователна мозайка от национални закони”. Бизнесът, според нея, ще може да се справи с един закон, а не с 28, като финансовите ползи се оценяват на 2,3 млрд. евро годишно.
„Общият регламент за защита на данните не е революция, но представлява голяма промяна за търговците на дребно”, каза за CNBC Джовани Бутарели, европейският надзорен орган по защита на данните.
За бизнеса влиянието на GDPR ще бъде значително.
„Това е огромна стъпка”, каза Тошихико Оцука, изпълнителен директор на Rakuten Europe. Оцука добави, че неговата компания е „гледа сериозно” на подготовката за новите правила и е формирала „един вид работна група в различните страни”, за да се справи с новите правила.
Пол Кларк е главен технологичен директор на онлайн магазина Ocado. Бизнесът е разработил интелигентна платформа, която той описва като „собствено решение за работа с онлайн търговци на дребно”. Платформата се предлага като управлявана услуга, а Clarke признава, че GDPR ще повлияе на начина, по който Ocado се работи с други компании.
„По същия начин, по който GDPR ще ни засегне в Обединеното кралство, това ще засегне и нашия международен бизнес. Много от компаниите, с които говорим … ще искат да търгуват и с Европа, и затова е много важно те да купят платформа, която ще отговаря на тези нови правила”, категоричен е Кларк.
Предприятията, които не спазват новите правила, ще бъдат санкционирани, тъй като властите ще въведат строги мерки. Санкциите ще се съсредоточат основно върху административните глоби. Те могат да повишат до 4% от световния оборот на бизнеса, в зависимост от тежестта на несъответствието.