Богомил Николов е доктор по икономика и магистър по политология. Председател е на асоциация „Активни потребители”. Член е на Европейския социален комитет.
Днес е денят на големите намаления. През последните години т.нар. „черен петък” набира все по-голяма популярност. Остава обаче съмнението дали има реални намаления или по-скоро наблюдаваме предварително изкуствено надуване на цените, а в последствие „фалшиви” отстъпки?
Надявам се, занапред да говорим не само за „черния петък”, а за целия период до Коледа и Нова година, защото такава е практиката в САЩ. „Черният петък” е само един почивен ден, в който започват предколедните намаления, но те продължават дълго време. Това е важно, защото до голяма степен от това зависи дали ще има фалшиви намаления.
Тези „фалшиви намаления” разчитат на обстоятелството, че хората имат само един ден на разположение и привързват – правят импулсивни покупки, без да проучат внимателно пазара и да проверят офертите.
Точно това изкушава много търговци да предприемат тази стратегия – да завишат цените преди „черния петък”, за да може след това да ги покажат намалени, но реално те не са по-ниски.
Да, ние дори получихме сигнали от наши читатели за подобни манипулации. Оказва се, че в дните преди намаленията, една стока е била на определена цена, която в действителност се е оказала по-ниска от уж намалената стойност по време на „черния петък”.
След това пък се увеличава. Чудесно е, че вече имаме наблюдения. Това показва, че все повече потребители са по-внимателни при пазаруването, а това е най-добрият начин да се противопоставим на тези практики.
Защото, ако не ги забелязваме, е много лесно да ни подвеждат. А ако сме активни, правим такива наблюдения и сигнализираме контролния орган, следващата година този търговец ще си помисли по-внимателно дали да прилага подобна стратегия.
Вие какъв съвет давате на потребителите?
Най-добрият съвет е човек да си избере нещо по-рано, поне две-три седмици, за да може да сравни цените. А вече, когато дойде самият период на намаление, да не гледа процента, а абсолютната стойност.
Ако ти си наблюдавал, че един телефон струва 1000 лв., а днес той се появява за 900 лв., значи е по-изгодно. Но ако се появи с „-10%”, но пак е 1000 лв., естествено, че няма смисъл да гледаме намалението.
Между другото, ние също имаме амбицията да помогнем в тази посока.
Как?
Миналата година, нашите колеги в Португалия пуснаха един софтуер, който наблюдава цените в рамките на един-два месеца, преди намаленията, на определен брой сайтове. Така потребителите можеха да проверяват дали обявените цени са реални. Разбира се, това изисква ресурс, но ние имаме амбицията за следващата кампания да го направим и да помогнем на потребителите да въздействат на порочните практики на търговците.
При вас постъпвали ли са жалби? Имате ли някакви сигнали за нередности?
Те обикновено се оплакват в последствие. Но се надявам тази година да сигнализират за търговци, които не са си изпълнили информационните задължения. Говорим за онлайн търговията. На сайта трябва да е посочен физически адрес, телефон за връзка и т.н. Нещо, което се изисква от закона, но много търговци не го правят. А това е изключително важно, защото съществува следната хипотеза: днес нямам много време за мислене, купувам нещо намалено и установявам, че то не е намелено и аз съм бил излъган. Тогава имам право да върна стоката в 14-дневен срок, но отивам на сайта и виждам, че няма публикуван адрес на търговеца.
Така, че не мога да си упражня правата по закон. Не, че не може, но става много трудно – трябва да пускам жалби, следват проверки, срокът става една година.
Нашият съвет е преди човек да си даде парите, първо да погледне дали търговеца е публикувал такава контактна информация, за да си упражни правата.
Някои търговци не позволяват връщането на стока, която е била намалена. Това не е ли нарушение на закона?
Говорим за правото на връщане на стока, в 14-дневен срок, закупена от онлайн търговец. Ако някои не позволява такова връщане, това вече е нарушение. Ако говорим за рекламация, тоест за дефект на продукта, тогава търговецът по закон е длъжен да ремонтира стоката или да я замени.
Възникват подобни спорове, когато продуктът трябва да бъде заменен – купили сте някаква намалена стока, която в последствие е била изчерпана и се налага замяна, но със сходен продукт, който не е намален. Тогава възникват спорове, защото хората трябва да доплащат.
Предстои голямото коледно пазаруване. Какви са вашите съвети?
Надявам се, това което се случва на „черен петък” да продължи до Коледа и Нова година – да има повече намаления. Най-важното нещо е хората да отделят повече време за проучване, а не да оставят всичко за последния момент. Потребителите не трябва да се поддават на импулса, защото има много маркетингови трикове, които залагат на бързането.
Не трябва да се поддаваме на манипулации. Трябва да отделяме време, да разглеждаме офертите и тогава да си даваме парите.
Както се казва в народната мъдрост: „Десет пъти мери, един път режи.”