На пресконференция във вторник в Сингапур президентът Тръмп не пропусна да зачекне една от любимите си теми – импорта на германски автомобили.
„ЕС не взема много от това, което предлагаме, но продължават да ни пращат „Мерцедес“, пращат ни БМВ, с милиони – каза президентът на САЩ – това е много нечестно, много нечестно спрямо нашите работници, и аз ще стегна нещата“.
Неговите коментари за чуждите тарифи и търговските излишъци са вече познати. Нека видим фактите относно германските коли в САЩ.
Твърде много германски коли
Тръмп каза на френския президент Макрон по време на последната им среща във Вашингтон, че в САЩ има твърде много германски автомобили. Той е повдигал темата и пред германския канцлер Ангела Меркел в миналото, като заплаши, че ще въведе такси до 35% за вноса на германски коли.
Икономистите посочват, че Тръмп пропуска две важни неща. Германските автомобилни производители са отворили фабрики в САЩ, което драстично намалява нуждата от импорт на колите им. Освен това, мерките срещу немските автопроизводители ще рефлектират върху американските работници и икономика.
Германските автомобилни гиганти са продали през 2017 година в САЩ 1 315 000 коли, което е 8% от общия обем на продажбите в страната. От тези автомобили само 494 000 са доставени от Германия в САЩ. Това е с 25% по-малко, отколкото през 2013 година, според данните на Германската асоциация на автомобилните производители.
Повечето от останалите продадени коли са произведени в САЩ и Мексико, което има договор за свободна търговия с Вашингтон. „Дженеръл мотърс“ и „Форд“ също произвеждат коли в Мексико за доставяне в САЩ.
Германските фабрики наемат американски работници
Сега да говорим за германските фабрики в Америка. БМВ, „Фолксваген“ и „Мерцедес“, която е притежание на „Даймлер“, имат големи производствени предприятия в САЩ и са наели около 50 000 американски работници.
Най-големият завод на БМВ за сглобяване на коли се намира в Спартанбърг, Южна Каролина. През последната година той е обявил нов производствен рекорд от 400 000 автомобили, 70% от които се експортират в други държави.
„Фолксваген“ има голяма фабрика в Чатънуга, Тенеси, която миналата година е произвела 112 000 автомобила. „Мерцедес“ пък произвежда годишно 300 000 машини в Тускалуза Каунти, Алабама.
Това е процъфтяващ бизнес – общият брой на произведените в САЩ коли от немски автомобилни компании е нараснал със 180 000 броя в сравнение с 2013 година и сега е 804 000. Половината от тях се експортирот за автомобилните пазари в други части на света, включително Европа и Азия.
Колите, внасяни в САЩ от Европа, се облагат с мито от 2,5%. В същото време американските автомобили, внесени в ЕС, срещат обмитяване в размер на 10%. Европа заяви, че е склонна да намали своите тарифи за автомобилите по време на наскорошните преговори със САЩ относно митата върху стоманата и алуминия. Според европейците администрацията на Тръмп е отклонила темата.
Ако продукцията на германските автомобилни производители бъде удряна с нарастващи тарифи, те най-вероятно ще започнат да орязват инвестициите си в САЩ. ЕС съща ще отговори с увеличение на митата върху американските коли.
Според икономистите фокусирането върху тарифите е грешен подход.
Новите търговски бариери ще доведат до огромни проблеми за индустрията в широк мащаб, тъй като тя разчита на линии за доставки, които пресичат много национални граници.
Според Джейкъб Киркегор, европейски експет по търговията от Института за международна икономика „Питърсън“, да се направи точно разграничение какво е американска кола и какаво е германска кола, е „безсмислица“.
Чарлс Райли за Си Ен Ен