Болшинството от политическите партии в Швеция настояват за блокирането на руския газопровод „Северен поток – 2”, съобщава Sveriges Radio.
Местната медия е провела запитвания сред представители на различни партии и почти всички от тях са на мнение, че трябва да се попречи на строежа на съоръжението.
„Северен поток – 2” е лошо предложение както в сферата на енергийната политика и екологията, така и за плана за политика на безопасността. Активно настояваме да се направи всичко възможно за спирането на този проект”, заяви Карин Аймстрьом – представител на Умерената коалиционна партия в Швеция.
Евродепутатът от Християндемократическата партия в страната Ларс Адакусон подчерта, че „Русия не уважава международното право”, давайки за пример действията на Москва в Грузия и Крим. Затова Адакусон е на мнение, че Европа трябва да намери други способи за осигуряване на енергийни източници, но без да се свързва с Русия.
От своя страна председателят на шведските „Зелени” в Съвета по делата на ЕС в парламента на страната Юнас Ериксон отбеляза, че Швеция и по-рано се е сблъсквала със сложностите при прилагането на международното право срещу „Северен поток – 2”. Затова той счита, че решението на ЕК за промяна в законодателството, което би позволила да се блокира руският проект, е най-доброто.
Депутатът от Лявата партия на Швеция Йенс Холм пък заявил, че Швеция ще подкрепи инициативата на ЕК, независимо от резултата на гласуването, което ще се проведе в неделя.
„Ако поискаме да спрем вноса на газ в Европа, ще можем да го направим. Трябва да намерим за целта юридическо пространство или да създадем нови закони. Не ни трябва нищо повече. Проектът „Северен поток – 2” ще бъде блокиран”, категоричен е депутатът.
ИНИЦИАТИВАТА НА ЕК
През ноември миналата година ЕК предложи да бъдат направени поправки в Газовата директива. Тяхната цел е определени норми от енергиното законодателство да се прилагат не само за някои, а за всички газопроводи на територията на ЕС, които идват от трети страни.
Към тези норми се отнасят недискриминационното установяване на тарифи за пренос на газ, достъп за трети страни, които искат да транзитират синьо гориво, разделение на действията по продажба и транспортиране на газ. Сега тези правила не се прилагат за морските участъци на газопроводите.
Преди да бъдат приети, поправките трябва да се гласуват от Съвета на ЕС и ЕП. Двете институции създават поотделно доклади и констатации по направените предложения, а след това се търси компромис. Ако той не бъде намерен обаче промените още веднъж се утвърждават отделно от Съвета на ЕС и ЕП и влизат в сила.
Въпреки че все още има няколко държави, сред които и Дания, които са против строежа на „Северен поток – 2”, според някои експерти изграждането му е неизбежно.
По данни на „Форбс“ вчера кораб, наречен „Солитеър” е започнал на строи тръбопроводи във Финландския залив. Според медията „оспорваният газопровод вече не може да бъде спрян”.
До момента строителни дейности се провеждаха само на сушата и в териториалните води на Русия, от където тръбата трябва да тръгне, и в Германия – там, където е крайната й точка.
Започването на работа край Финландия предизвика учудване сред повечето експерти, тъй като се смята, че около проекта има политическа неяснота. В Германия все повече политици говорят против него, а на моменти като че ли и канцлерът Ангела Меркел изразяваше съгласие с тях, пише „Форбс”.
Почти всички държави в Източна Европа също се обявяват против „Северен поток – 2”, тъй като са на мнение, че проектът би застрашил енергийната сигурност на континента, тъй като го прави по-зависим от Русия. Освен това според тях с газопровода се цели да бъде изолирана Украйна, което би позволило на Русия да прекъсне газовите си доставки за нея.
САЩ твърдо подкрепят аргументите на тези държави. През юли президентът Доналд Тръмп стигна до там, че обвини Германия за това, че е „напълно зависима“ от Русия. Освен това той заплаши да наложи санкции на европейските компании, които инвестират в газопровода.
Разбира се Тръмп прави това заради собствените си интереси за трансатлантически газопровод. Този вариант обаче беше отхвърлен от повечето европейски държави (освен Испания и Португалия) заради високата му цена.
Единствено Испания и Португалия се обявиха за предложението на Тръмп, тъй като те биха били входящата точка за синьото гориво и биха печелили от транзитните тарифи.