превозвачи

Въпреки че преди месеци български превозвачи и колегите им протестираха срещу изискванията в новия пакет „Мобилност“, предложени от Франция, техните гласове не бяха чути в Брюксел.

Страните от Европейския съюз постигнаха компромис за реформата в международните пътни превози след 14-часови преговори в Брюксел, текстът предвижда седмичната почивка на водачите да бъде извън шофьорската кабина. Шофьорите трябва да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици, освен в някои особени случаи.

Превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна, за да се избегне тази практика в чужбина да стане почти постоянна, се казва в споразумението. Статутът на командирован работник ще трябва да се прилага системно и при този вид превози.

Срещу споразумението се обявиха осем европейски държави, сред които и България. Преговорите между европейските министри на транспорта бяха белязани от разногласия между два блока страни, обвиняващи се съответно в социален дъмпинг и в прикрит протекционизъм, посочва АФП, цитирана от БНР.

„Споразумението цели да установи по-справедливи правила за водачите и транспортните компании и да засили ефективността на националните контролни власти“, каза австрийският министър Норберт Хофер, който бе председател на срещата.

Компромисът, който бе приет въпреки съпротивата на няколко страни (Полша, Унгария, България, Хърватия, Малта, Ирландия, Латвия и Литва), ще служи за основа за преговори с Европейския парламент преди приемането на нова европейска нормативна уредба.

Текстът, приет от мнозинството от страните в ЕС, е „голям напредък за хармонизиране на социалните права на заетите в сектора“, каза френският министър Елизабет Борн.

Нейните колеги от Полша и Унгария заклеймиха споразумението като „непропорционално“, „дискриминационно“ и „протекционистично“. Според тях то ще навреди на конкурентоспособността в сектора.

Страни като Франция и Германия, разтревожени от конкуренцията на фирми в държави членки, където пътните разходи са по-ниски, успяха да издействат прилагане в международните превози на статута на командирован работник (на когото се заплаща според условията на страната, в която пътува).

„Един от основните принципи на Европа е свободното движение на хора, а ние задължаваме определени водачи, които са хора и граждани на ЕС, през определен период от време да бъдат на определено място. Какво значи „у дома“? Когато една българска транспортна фирма наеме водач, тя трябва да го прибира в България, без значение дали водачът е български гражданин или не. Ако българска фирма има база в друга европейска държава, не може той да стои там, трябва да го прибера в България. Ако немска фирма наеме български транспортни работник, тя трябва да го прибира в Германия. Как се постига социалният ефект, когато на този човек семейството е в България“.

Това каза пред БНР изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България Димитър Димитров. Според него споразумението не е удовлетворило нито едно от исканията на българските превозвачи.

Българското предложение е било водачите да декларират къде искат да почиват. Димитров допълни, че излизането на протести в България е ненужно, тъй като превозвачите са получили уверението на българското правителство, че ги подкрепя.

По негови думи трябва да се предприемат по-активни мерки в Брюксел. Димитров бе категоричен, че този пакет за мобилност „буквално обрича българските превозвачи“.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук