ритейл

В покрайнините на американските градове се все по-често се забелязват затворени молове. Предприемачите виждат в тях потенциал за преустройство в жилища, църкви и развлекателни центрове.

В края на октомври 2017-та, компанията, която предлага споделено офис пространство „УиУърк“ (WeWork) обяви, че купува знаковият търговски център в Ню Йорк „Лорд &Teйлър“  (Lord & Taylor). Новината доведе до верига от банкрути на известни ритейлъри като The Limited и Toys “R”.

Домино ефектът започна от покрайнините на бедните американски градове и превзе ключови търговски локации, като „Медисън Авеню“ в Ню Йорк, „Родео Драйв“ в Бевърли Хилс и „Миракъл Авеню“ в Чикаго. В резултат – между октомври 2016-та и април 2017-та, около 100 хил. души, в сектора загубиха работните си места.

Анализите сочат, че един на всеки четири мола в САЩ може да затвори в близките 5 години.

А площта на вече закритите търговски центрове, надхвърля територията на Бостън.

Макар и болезнено, свиването на търговските площи, може да създаде нови възможности за градовете и околностите им.

Все пак, търговията на дребно няма да изчезне. Някои продавачи в моловете ще се наложи да се преквалифицират или да се преместят в друг град, но въпреки сътресенията, секторът на продажбите на дребно отбелязва стабилен ръст от около 3 процента годишно. Анализ на пазара сочи, че през 2017-та , оборотите на дребно са достигнали сумата от 100 млрд. щатски долара и че около 4000 нови търговски вериги ще отворят врати.

Ритейл апокалипсисът в САЩ е закъсняла пазарна корекция, уверяват от сектора на недвижимите имоти. В Америка има 4 пъти повече търговска площ на глава от населението в сравнение с Япония и Франция, 6 пъти повече от Великобритания, 9 пъти над Италия и 11 пъти над Германия.

Освен свръхпредлагането на площи, из основи се променя и начинът, по който американците пазаруват. По-голямата част от тях  купуват онлайн, а магазините, в които има поток от посетители, предлагат преживяване. Потребителите искат да изпробват меката мебел в магазина, да усетят тежестта на тигана от неръждаема стомана и да се позабавляват с новите джаджи.

Всъщност, границата между онлайн търговията и фисическата, в магазина, не е толкова голяма, колкото повечето хора смятат. Най-успешните виртуални магазини увеличават присъствието си на търговските улици, показват още данните. „Амазон“ отваря книжарници и след като придоби веригата за здравословни храни „Хол Фуудс“, вече присъства на стотици търговски локации.

Магазините на „Епъл“ са физическо въплъщение на концепцията на бранда – с футуристичния си интериор и предлаганите услуги и съвети, те изграждат общност, което ги отличава от конкуренцията.

А и придобиването на „Лорд & Тейлър“ от компамията за споделено работно пространство е добър знак за градската икономика. Полагането на труд, не пазаруването е ключът към по-добър живот. Да не забравяме какво отговори Робърт Лукас, икономистът, който спечели Нобеловата награда на въпроса – защо наемите са толкова високи в градове като Ню Йорк и Чикаго. По думите му високите наеми нямат нищо общо с качеството на стоките по магазините, а с продуктивността в градовете.

Тъй като талантите и високо платените специалисти се връщат в големите населени места, се търсят повече офис площи. Големите компании като „Гугъл“ и „Амазон“ могат са си позволят лукса да построят собствени сгради. Но по-малките компании и самонаетите лица, част от т. нат gig икономика, търсят работно пространство, както и жилища. Преустройството на моловете ще отговори на подобни нужди.

Движението на хората „обратно към града“ е мотивирано от предпочитанията им да се порадват на градските удобства, включително на временните и малките  магазини, които стават рядкост заради нарастващите наеми, под влияние на големите търговски вериги.

Тъй като продажбите на дребния бизнес намаляват, собствениците на имоти започват да запълват пространствата с независими, занаятчийски и местни продукти.

Освен офиси и жилища, голяма част от опразнените молове стават образователни или здравни центрове.

У нас, електронната търговия не е така добре развита, а и хората нямат толкова много средства, за да експериментират масово онлайн. И макар че търговските центрове не са изправени пред липса на наематели, има не малко празни сгради – предимно жилищни, които се превръщат в свърталища на наркомани и престъпни елементи. По този начин се застрашава сигурността на гражданите от района и се намалява цената на имотите им. За съжаление, общинските власти не предприемат нищо, за да накарат собствениците да поддържат или експлоатират имотите си.

За още интересни новини, интервюта, анализи и коментари харесайте нашата страница ДЕБАТИ във Фейсбук!

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментар!
Моля въведете името си тук